هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

کپی برابر اصل!توسط : در:

کپی برابر اصل

“های‌کپی”

همه ما کلمات و عباراتی چون، های‌کپی، کالکشن آسیا،
تولید محدود و امثال آن را در خریدهای لباس و کفش، به‌
خصوص از مراکز غیر رسمی شنیده‌ایم و در جواب همه آن
عزیزانی که به کلمه “های‌کپی” اصرار خاصی دارند، باید
گفت:
یک برند اگر چه ممکن است محصولات خود را در کشورهای
مختلف تولید و توزیع کند، اما یک محصول اعم از لباس، کفش
و ادوات تزئینی، یا اصل است یا تقلبی! “های‌کپی” عبارتی
جز برای جاانداختن و فروش محصول تقلبی نیست. این
درست که لباس در هر حال لباس است و اصل و فرع چه
تفاوتی دارند و و پول فقط پول لوگو است، اما لباس یا کفش
اگر چه ممکن است در ظاهر تفاوتی نداشته باشد و با
قیمتی بسیار پایین‌تر بتوان مدل تقلبی یک برند را تهیه کرد
و جدا از کیفیت تولید و سلامت پارچه و مابقی فاکتورهای
استاندارد، مثل این است که خودرویی شبیه بنز داشته
باشیم و لوگوی بنز را روی آن بچسبانیم.

نسخه تقلبی

این‌که امروزه در جامعه ما تمام برندهای خاص دنیا قبل از
این‌که کالای اصل آنها وارد بازار شود و یا حتی شناخته
شود، نسخه تقلبی آنها بازار را در طبقات مختلف قیمت پر
می‌کند و جا می‌افتد یک معضل پوششی، اجتماعی و
اقتصادی است. داشتن یک کالا از هر برندی و با هر قیمتی
شاید معیار خاصی باشد، اما داشتن بهترین کپی آن چیزی
جز کمبود نیست. این اتفاقات به قدری به سیستم و بدنه
اصلی پوشش یک جامعه ضربه می‌زند که هم باعث عدم
دیده‌شدن برندهای تولیدی و باکیفیت کشور می‌شود، هم
برای حضور برندهای خارجی با کیفیت و با قیمت مناسب
جایی نمی‌گذارد. این‌که برندهای متفاوتی از کشورهای
مختلف سالانه در کشور ما مد می‌شوند و بدون آن‌که حتی
فروشنده و خریدار آن را بشناسند فقط و فقط تکرار و تکرار
می‌شوند، به وضع موجود بیشتر دامن می‌زند.

نمونه برندهایی مانند فیلیپ پلین «philipp plein» ،
ایلون‌بای‌بی‌بی‌اس «11bybbs»، سوپریم «supreme» و
اف وایت «off_ white» امروزه مرزهای تقلبی بودن در ایران را
درنوردیده‌اند و این که لوگویی وارد و عرضه و تکرار و تکرار شود
معضل مذکور را تشدید کرده است.
برند گران قیمتی مانند اف وایت که با طراحی‌های گیره‌های
بست قرمز، طرح‌های به اضافه و شطرنجی‌های متوالی و طرح
کمربند‌ شکل و نوار زرد خود در دنیا مشهور است، در ایران در
هر دکانی با نام اصل عرضه می‌شود.

لوگوی بنز روی پراید

این همان لوگوی بنز روی پراید است. چگونه فروشنده‌ها کالای
تقلبی محصولی را که حدود ۵۰۰ یورو قیمت دارد، به اسم اصل
یا های‌کپی با قیمت ۳۰۰ هزار تومان به ما می‌فروشند و ما با
افتخار می‌پوشیم!؟
در صورتی که با این قیمت صدها انتخاب متفاوت وجود دارد.
امروزه چیزی که در واقع بدنه مد را تشکیل می‌دهد، این مسئله
نیست که هر چیزی که بیشتر تن دیگران است بهترین است.
مد خود فرد و انتخاب‌های او با توجه به الگوهایی است که
می‌پسندد و حتی می‌تواند ارزان باشد خیلی ارزان، نه پر زرق
و برق و گران‌قیمت و تقلبی!
اگر افراد وارد‌کننده، تولیدکننده و فروشنده رعایت نمی‌کنند و
دسته‌ای از بلاگرها و تبلیغاتچی‌های بی‌کیفیت اینستاگرامی
هم که هر چیزی را تبلیغ می‌کنند، اهمیت نمی‌دهند، خود
ما با کمی دقت و توجه می‌توانیم محصولاتی را خریداری نماییم
که وجهه اجتماعی ما را از نظر احترام به خود و پوششمان در
راستای موازین مختلف تحت الشعاع قرار ندهد.

#بام فشن دیزاین
دبیر: امیر طباطبایی

عکس بیشتر:

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امیر طباطباییAuthor posts

دبیر بام فشن دیزاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.