هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

آثار آدرین گنیتوسط : در:

آدرین گنی

آدرین گنی


آثار آدرین گنی “Adrian Ghenie”

آدرین گنی با چشم‌اندازهای خوفناک، پرتره‌های بی‌چهره و از
ریخت‌افتاده، فضاهای مشوش و درهم با بیان اکسپرسیو
شناخته می‌شوند. او جنبه‌های خشونت‌بار تاریخ اروپا را مورد
مطالعه قرار می‌دهد و آدم‌های تنها رادر فضاهایی خالی از
سکنه به تصویر می‌کشد. پرتره‌های گنی، اغلب انسان‌های
تاریخی و مهم قرن بیستم هستند؛ کسانی که با نسل‌کشی
و رنج‌های انسانی ناشی از رژیم سابق کمونیستی سرزمین
مادری او، رومانی، مرتبط بوده‌اند. پرتره‌ها، تکه تکه، بریده‌شده،
تار و لکه‌دار ظاهر می‌شوند؛ مانند مجموعه‌ای از پرتره‌های
چارلز داروین یا چند پرتره از ترامپ که به تازگی کشیده است.
نقاشی‌های رنگ روغنی گنی، احساس آسیب پذیری، ناامیدی
و اضمحلال را تداعی می‌کنند و اغلب بر اساس تجربیات انسانی
و ایده ناخودآگاه جمعی طراحی شده‌اند.
آدرین گنی از ابزار سنتی نقاشی و قلم‌مو کمتر استفاده می‌کند
و اغلب از کاردک نقاشی و شابلون بهره می‌گیرد. تکنیک و نحوه
ساخت نقاشی‌های چند لایه گنی پیچیدگی‌های خاص خود را
دارد. او برای شروع کار، کلاژ کوچکی می‌سازد و روی تخته
می‌چسباند و سپس آن‌را به بوم منتقل می‌کند.

گنی با حرکت قلم‌موهای ضخیم و درشت، موضوع نقاشی را برای
دستیابی به یک تصویر تمام‌شده، متلاشی می‌کند. برای هنرمند،
گسترش انرژی درون نقاشی و کنترل آن، مسئله اصلی است.
نحوه رنگ‌گذاری و ایجاد بافت برای او اهمیت زیادی دارد تا آنجا که
مرزهای نقاشی فیگوراتیو و انتزاعی در آثارش محو می‌شود.
او تکنیک‌های سنتی نقاشی را در هم می‌آمیزد و آن‌ها را گسترش
می‌دهد؛ از تکنیک‌های دوران باروک تا اکسپرسیونیسم انتزاعی و
تمایلات مفهومی دادائیسم.
برخی بر این باورند که او از آثار فرانسیس بیکن و مارک روتکو الهام
می‌گیرد.
آدرین گنی متولد 1977 در رومانی است. آثار او در موزه‌های بزرگ
و مهمی مانند ژرژ پمپیدو و موزه هنرهای معاصر لس آنجلس به
نمایش درآمده است.

#بام_نقاشی
دبیر: نجوا عرفانی

تصاویر بیشتر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

نجوا عرفانیAuthor posts

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.