هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نگاه زیبایی شناختی جدید وینسنت زئوستوسط : در:

وینسنت زئوس

وینسنت زئوس


وینسنت زئوس Vincent Xeus

وینسنت زئوس Vincent Xeus نگاه زیبایی شناختی جدیدی
در نقاشی ارائه کرده است که از بازبینی و ارزیابی دوباره
سنت‌های نقاشی بر می‌آید. آثار او در عین احترام به
شاهکارهای تاریخ هنر ایتالیا و هلند، برخی محدودیت‌های
کلاسیک در نقاشی را به چالش می‌کشد و در عین تمایل
به نقاشان قرن شانزده و هفده میلادی، در حال دور شدن
از آنهاست. وینسنت برای نگاه کردن به دنیای گذران، راهی
جدید ارائه می‌دهد. او تکنیک‌های سنتی نقاشی را با
ضربه‌قلم‌های جسورانه ترکیب می‌کند و ترکیب‌بندی‌های
کلاسیک را در هم می‌ریزد.

آثار او تصویری روبه‌روی مخاطب قرار می‌دهد که در حال محو
شدن، فروریختن و ذوب شدن است؛ تصویری روشن و رو به
زوال، همچون پرتره زنان جوان که مخدوش و محو می‌شوند
و به خاطره‌ای دور می‌مانند. این شکل رنگ‌گذاری، ایجاد فاصله
میان اکنون و گذشته است. این آثار مخاطب را ترغیب می‌کند
تا ادراکش را مرتبا سازگار کند و در این تلفیق‌های جدید مبتنی
بر سنت‌های گذشته، تامل کند. نقاشی‌های زئوس، بازتاب یک
روح پرشور و نوآور هستند و کنجکاوی عمیق او درباره تاریخ هنر
و نیز وابستگی‌اش به هویت فرهنگی زادگاهش، چین، را نمایان
می‌کنند. موضوع نقاشی‌ها، اغلب پرتره‌ها یا فیگورهای تاریخی،
و یا دوستان شخصی او هستند. وینسنت زئوس در سال 1981
در چین به دنیا آمد و سفر هنری خود را در سنین جوانی آغاز
کرد. او اکنون در کالیفرنیا زندگی و کار می‌کند. آثار هنری وی در
مجموعه‌های معتبر دولتی و خصوصی قرار دارند و در موزه‌ها و
گالری‌های سراسر دنیا نمایش داده می‌شوند.

www.contemporaryartmagazine.com
www.artsy.net

#بام_نقاشی
دبیر: نجوا عرفانی

عکس بیشتر:

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

نجوا عرفانیAuthor posts

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.