هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بیانیه سلاخ بلبلتوسط : در:


انجمن هنری خروس جنگی

بیانیه سلاخ بلبل منتشر شده در دوره دوم مجله خروس جنگی در خرداد سال 1330

انجمن هنری خروس جنگی توسط جلیل ضیاپور، غلامحسین غریب، حسن شیروانی و مرتضی حنانه در سال 1327 راه‌اندازی شد.
این انجمن که به فاصله کوتاهی نشریات مختلفی همچون خروس جنگی، کویر و پنجه خروس را منتشر کرد، تاثیر بسیار زیادی بر جریان
هنر نوگرای ایران گذاشت.
به طوری که این تاثیر تا دهه‌های بعدی باقی ماند.

انجمن هنری خروس جنگی در سه دوره مختلف ( سالهای 28، 30 و 58) نشریه خروس جنگی را منتشر کرد و در دوره دوم با خروج ضیاپور
و حضور هوشنگ ایرانی رویکرد تندتری را نسبت به هرآنچه سنت می‌پنداشت در دستور کار خود قرار داد.
لازم به ذکر است که منوچهر شیبانی با فاصله کوتاهی از موسسین انجمن، به خروس جنگی‌ها پیوست.
همچنین مرتضی حنانه با فاصله کوتاهی به دلیل اختلاف نظر از گروه جدا شد.

هنرمندان و ادبای بسیاری از جمله نیما یوشیج، مصطفی کمال پورتراب، سهراب سپهری، بهمن محصص، کاظم تینا تهرانی و دیگران با
این گروه همکاری داشتند و تا پایان سال 1328 48 کنفرانس هنری برگزار کرد. برای اطلاعات بیشتر به دومین شماره پشت بام رجوع کنید

به زعم گروه پژوهشی پشت‌بام بیانیه سلاخ بلبل که در دوره دوم مجله خروس جنگی در خرداد سال 1330
منتشر شده، یکی از تندترین بیانیه‌هایی است که تا به‌حال در ایران منتشر شده است.

 

دوره دوم مجله خروس جنگی / خرداد سال 1330

دوره دوم مجله خروس جنگی / خرداد سال 1330

بیانیه سلاخ بلبل منتشر شده در دوره دوم مجله خروس جنگی در خرداد سال 1330

بیانیه سلاخ بلبل منتشر شده در دوره دوم مجله خروس جنگی در خرداد سال 1330

بیانیه سلاخ بلبل منتشر شده در دوره دوم مجله خروس جنگی در خرداد سال 1330 / کیفیت بالاتر

بیانیه سلاخ بلبل منتشر شده در دوره دوم مجله خروس جنگی در خرداد سال 1330 / کیفیت بالاتر

 

برای دانلود جلدهای مجله خروس جنگی به لینک زیر مراجعه کنید

جلدهای مجله خروس جنگی

برای خرید مجله پشت بام به لینک زیر مراجعه کنید

خرید نسخه کاغذی

اسناد پژوهشیویژه

فرانک احمدزادهAuthor posts

فرانک احمدزاده عضو شورای سیاست‌گذاری پشت‌بام و مدیر گالری دنا است. وی تحصیلات خود را در مقطع لیسانس و فوق لیسانس در رشته زبان و ادبیات فرانسه به پایان رسانده است. و هم اکنون مدیر گروه پژوهشی مجله پشت بام است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.