هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نگاه موشکافانه‌ هاکنی به طبیعتتوسط : در:

دیوید هاکنی

معرفی آثار دیوید هاکنی


دیوید هاکنی

“دریافته بودم که هر چیزی می‌تواند موضوع نقاشی قرار بگیرد،
یک شعر یا هر چیزی را که ببینی، هر چیزی را که احساس
کنی و یا فکری که ناگهان به ذهنت می‌آید. هر چیز ماده‌ای
‌ است که در نقاشی می‌توان به‌کار گرفت. چیزی که بتواند
احساسم را در من رها کند.” دیوید هاکنی، نقاش، طراح و
عکاس انگلیسی، به سبب نوجویی و تنوع در آثارش، از هنرمندان
نامدار و تاثیرگذار دهه‌های اخیر به شمار می‌آید. او یکی از
مهم‌ترین پیشگامان جنبش پاپ آرت است.

وی نگاه موشکافانه‌ای در طبیعت و واقعیت روبه‌رویش دارد.
ترکیب‌بندی‌های ساده، نشانه شناخت و گزینش هنرمندانه
وی از طبیعت است. او با روح زمانه پیش می‌رود و از تکنولوژی‌های
جدید برای خلق آثارش استفاده می‌کند. موضوع نقاشی‌های
دیوید هاکنی، طبیعت و طبیعت بی‌جان، پرتره، صندلی‌ها،
خیابان‌ها، خانه‌ها، فیگورهای خوابیده یا لم داده است. همچنین
او تعداد زیادی نقاشی با موضوع آب، استخر و دوش حمام کشیده
است.

هاکنی در این باره می‌گوید: “نشان دادن آب و توصیف آب، مسئله‌ای
است تصویری؛ چون آب می‌تواند هر رنگی باشد، هر چیزی باشد،
قابل حرکت است و دارای هیچ تعریفی نیست.
آب در استخر بیش از هرجای دیگر تغییر شکل می‌دهد و بسته به
عمق و رنگ کف استخر و وزش باد و تابش آفتاب تغییر می‌کند.”
دلبستگی‌اش به نمایش دوش حمام در خانه‌های بورلی هیلز
که اغلب درهای شیشه‌ای و یا پرده‌های نیمه شفاف دارند، با
حضور یا عدم حضور فیگورهای مرد، در آثارش به کرات به چشم
می‌خورد که اشاره‌ای به سنت شستشو دهنده دارند که
قرن هاست موضوع نقاشی قرار گرفته است.

#بام_نقاشی
دبیر: نجوا عرفانی

عکس بیشتر:

 

بام نقاشی- پشت‌بام- معرفی آثار دیوید هاکنی

بام نقاشی- پشت‌بام- معرفی آثار دیوید هاکنی

بام نقاشی- پشت‌بام- معرفی آثار دیوید هاکنی

بام نقاشی- پشت‌بام- معرفی آثار دیوید هاکنی

بام نقاشی- پشت‌بام- معرفی آثار دیوید هاکنی

بام نقاشی- پشت‌بام- معرفی آثار دیوید هاکنی

بام نقاشی- پشت‌بام- معرفی آثار دیوید هاکنی

بام نقاشی- پشت‌بام- معرفی آثار دیوید هاکنی

بام نقاشی- پشت‌بام- معرفی آثار دیوید هاکنی

بام نقاشی- پشت‌بام- معرفی آثار دیوید هاکنی

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.