هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

گفتگوی فرشید پارسی‌کیا با استاد رضا عابدینیتوسط : در:

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی


گفتگوی فرشید پارسی‌کیا با استاد رضا عابدینی

“آقای گلپایگانی دیزاینر زمانی است که زنده‌رودی دارد در آن نقاشی می‌کند. این دو را در
جای خودشان مقایسه می‌کنم.
اگر نقاشی آن باشد و دیزاین این باشد، من به این امتیاز خیلی بالاتری می‎‌دهم برای اینکه فهم دقیق‌تری
از دیزاین و ترجمه بهتری از خط فارسی و گرافیک‌دیزاین در آن هست.
جزئیاتی در این جلدها هست که آدم را خیلی متعجب می‌کند. این سال‌ها حتی در اروپا هم شما به ندرت می‌بینید که روی جلد کتاب‌ها یونیفرم وجود داشته باشد. آن هم یونیفرمی با این انسجام، دقت، جزئیات و شجاعتی که فقط نوشته روی جلد کتاب دیده می‌شود. مثلا آن زمان در انتشارات پنگوئن، کتاب در می‌آمد یا دو سه انتشارات در آلمان که طراحان برجسته‌ای برایشان کار می‌کردند”
بخشی از گفتگوی فرشید پارسی‌کیا با استاد رضا عابدینی در رابطه با طرح جلد‌های بهزاد گلپایگانی، منتشر شده در فصل‌نامه‌ی هنرهای تجسمی پشت‌بام، اسفند 97

عکس بیشتر

 

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

 

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

 

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

 

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

 

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

 

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

 

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

طراحی جلد بهزاد گلپایگانی

 

#بام_کاغذی

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

پشت بام به شما پیشنهاد میکند از حراج ماه گالری دنا دیدن فرمایید.

“فضه زحمتکش”

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.