هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بازار هنر در دوران کرونا و پس از آنتوسط : در:

پشت‌بام- بام اقتصاد هنر- بازارهنر در دوران کرونا و پس از آن- عکسی از Ann Marie Lonsdale از موزه deYoung


بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن

بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن: این روزها هیچ یک از هنرمندان، کارمندان اجرایی و اداری موزه‌ها و گالری‌ها و حتی متصدیان حراج‌ها از اثرات اقتصادی ویروس کرونا در امان نبودند و نیستند. تعطیلی جشنواره‌های هنری و حراج‌های مهم مانند کریستیز و ساتبیز و آرت بازل بازتاب گسترده‌ای در خبرها پیدا کرده، اما شاید بی‌کار شدن کارمندان و کارگرانی که مستقیم و غیر مستقیم و بعضا به‌صورت ساعتی برای این اماکن و رویدادها کار می‌کردند، کمتر به چشم آمده باشد.

 

بنا به نظر بسیاری از منتقدان، نهادهای هنری که در راستای حفظ سلامت عمومی اقدام به تعطیلی بلند مدت کرده‌اند، نسبت به امنیت مالی کارمندان و کارگران این حوزه بی‌توجه بوده‌اند. هرچند برخی موزه‌ها و گالری‌ها در تلاشند که بودجه خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که تا حد امکان توانایی پرداخت حقوق افراد را داشته باشند. برای مثال در هفته گذشته، موزه متروپولیتن نیویورک طی یک ایمیل به کارمندان خود اعلام کرد که متعهد می‌شود حقوق آن‌ها را تا ۴ آوریل پرداخت کند.

 

برخی نهادها که خود را تحت پوشش بیمه قطع کار قرار داده‌اند به دنبال جبران خسارات ناشی از تعطیلی اجباری از طریق بیمه هستند و برخی دیگر برای دریافت حمایت‌های مالی دولتی و خصوصی در حال رایزنی هستند. در این میان مشاغل آنلاین و شاغلان مستقل در این حوزه، مانند سایت‌های فروش و حراج آنلاین آثار هنری کمتر از بقیه بازارها متضرر شده‌اند.
تمامی بازارها از عدم قطعیت تنفر دارند و حالا گسترش ویروس COVID-19 بیش از پیش مدل توسعه کسب و کار سنتی حراج‌ها و گالری‌ها را به چالش کشیده است. در حال حاضر خریداران بیش از پیش به خرید اینترنتی روی آورده و مبالغ چشمگیری را صرفا از طریق مشاهده مجازی آثار هزینه می‌کنند. حال دیگر گسترش حراج‌های آنلاین اجتناب ناپذیر است و به‌نظر می‌رسد بازار هنر باید بیش از پیش خود را با آن وفق دهد. شدت این تحولات و نیز چگونگی گذار را زمان مشخص می‌کند.

پی‌نوشت: تصاویر دوم تا پنجم مربوط به حراج آنلاین BLUE گالری Bonham هستند. این حراج برای حمایت از NHS Charities Covid-19 برگزار می‌شود.
تصویر اول: عکسی از Ann Marie Lonsdale از موزه deYoung
تصویر دوم: اثر Extraordinary People از برادران Connor
تصویر سوم: تابلو Omo اثر Anish Kapoor
تصویر چهارم: تابلو Glow اثر Anish Kapoor
تصویر پنجم: تابلو Waitress اثر Julian Opie

بام اقتصاد هنر
دبیر: هژیر کهریزی

پشت‌بام- بام اقتصاد هنر- بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن- اثر Extraordinary People از برادران Connor

پشت‌بام- بام اقتصاد هنر- بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن- تابلو Omo اثر Anish Kapoor

پشت‌بام- بام اقتصاد هنر- بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن- تابلو Glow اثر Anish Kapoor

پشت‌بام- بام اقتصاد هنر- بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن- تابلو Waitress اثر Julian Opie

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.