هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

قرنطینه کرونایی و آثار هنریتوسط : در:

16 اثری که Sarah Cascone برای دوام آوردن در قرنطینه دیدنش را به شما پیشنهاد می‌دهد.

16 اثری که Sarah Cascone برای دوام آوردن در قرنطینه دیدنش را به شما پیشنهاد می‌دهد.

 

David Hockney, My Parents (1977). © David Hockney, photo by Jack Taylor/Getty Images.

 

Jordan Casteel, Kimmah (2019). Courtesy of the artist.

Jordan Casteel, Kimmah (2019). Courtesy of the artist.

 

Arcmanoro Niles, Bad Kid, It Wasn’t Love (Like My Daddy’s the Devil), 2018. Courtesy of the artist and Rachel Uffner Gallery, New York.

Arcmanoro Niles, Bad Kid, It Wasn’t Love (Like My Daddy’s the Devil), 2018. Courtesy of the artist and Rachel Uffner Gallery, New York.

 

Mary Cassatt, Little Girl in a Blue Armchair (1878). Courtesy of the National Gallery of Art, Washington, DC.

Mary Cassatt, Little Girl in a Blue Armchair (1878). Courtesy of the National Gallery of Art, Washington, DC.

 

Hilary Pecis, Harper’s Game (2019). Courtesy of Halsey McKay Gallery, East Hampton, New York.

Hilary Pecis, Harper’s Game (2019). Courtesy of Halsey McKay Gallery, East Hampton, New York.

 

Johannes Vermeer, Woman in Blue Reading a Letter (1663–64). Courtesy of the Rijksmuseum Amsterdam.

Johannes Vermeer, Woman in Blue Reading a Letter (1663–64). Courtesy of the Rijksmuseum Amsterdam.

 

Destiny Belgrave, After the Christening (2019). Photo courtesy of the artist.

Destiny Belgrave, After the Christening (2019). Photo courtesy of the artist.

 

Auguste Renoir, Two Young Girls at the Piano (1892). Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

Auguste Renoir, Two Young Girls at the Piano (1892). Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

 

Nikki Maloof, Separation Anxiety (2018). Courtesy of Shane Campbell Gallery.

Nikki Maloof, Separation Anxiety (2018). Courtesy of Shane Campbell Gallery.

 

Aliza Nisenbaum, Kayhan reading the New York Times (Resistance Begins at Home) (2017). Courtesy the artist, Anton Kern Gallery, and Mary Mary. ©Aliza Nisenbaum.

Aliza Nisenbaum, Kayhan reading the New York Times (Resistance Begins at Home) (2017). Courtesy the artist, Anton Kern Gallery, and Mary Mary. ©Aliza Nisenbaum.

 

March Avery, Bedtime Story (1989). ©March Avery, courtesy of the artist and Blum & Poe, Los Angeles/New York/Tokyo.

March Avery, Bedtime Story (1989). ©March Avery, courtesy of the artist and Blum & Poe, Los Angeles/New York/Tokyo.

 

Jean Honoré Fragonard, Young Girl Reading (circa 1769). Courtesy of the National Gallery of Art, Washington, DC.

Jean Honoré Fragonard, Young Girl Reading (circa 1769). Courtesy of the National Gallery of Art, Washington, DC.

 

Aliza Nisenbaum, La Talaverita, Sunday Morning NY Times (2016). Courtesy of the artist, Anton Kern Gallery, and Mary Mary. ©Aliza Nisenbaum.

Aliza Nisenbaum, La Talaverita, Sunday Morning NY Times (2016). Courtesy of the artist, Anton Kern Gallery, and Mary Mary. ©Aliza Nisenbaum.

 

John Singer Sargent, The Daughters of Edward Darley Boit (1882). Courtesy of the Museum of Fine Arts, Boston.

John Singer Sargent, The Daughters of Edward Darley Boit (1882). Courtesy of the Museum of Fine Arts, Boston.

 

Candlemas Day c.1901 Marianne Stokes 1855-1927 Presented by the Trustees of the Chantrey Bequest 1977 http://www.tate.org.uk/art/work/T02108

 

Jan Steen, Woman at Her Toilet (1663). Courtesy of Buckingham Palace.

Jan Steen, Woman at Her Toilet (1663). Courtesy of Buckingham Palace.

 

Sarah Cascone از نویسندگان ارشد Artnet News است که از سال 2014 برای این سایت معتبر جهانی می‌نویسد. او در نوشته امروز خود 20 اثر را برای گذران قرنطینه پیشنهاد داده که به دلایلی پشت‌بام از انتشار آن آثار  معذور است.

 

برای حرید پشت بام با ارسال رایگان به لینک زیر مراجعه کنید

خرید نسخه کاغذی

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.