هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام نقاشی: اود نردرومتوسط : در:

پشت‌بام- بام نقاشی- معرفی آثار نردروم


 

اود نردروم” Odd Nerdrum

تصاویری آخرالزمانی، جهانی تکان دهنده و رعب‌آور، در حال انقراض، پوسیدگی و انهدام، تجسم آینده رو به اضمحلال تمدن بشری، فیگورهایی نیمه عریان و از شکل افتاده با حرکات نمایشی، سرد و بی روح و به طور کل، دنیایی بی زمان و مکان.

این‌ها توصیفی از نقاشی‌های “اود نردروم” Odd Nerdrum هستند.

هنرمند نروژی، متولد 1944، که بی اعتنا به هنر مدرن و روند جریان هنر هم عصر خود، علاقمند به نقاشی عصر باروک و تحت تاثیر کاراواجو و رامبراند، دنیای خاص و با کیفیت شخصی خود را خلق کرده است.

نقاشی‌های نردروم، روایی، کنایه آمیز، دارای طنز و گروتسک، با اجرایی واقع گرایانه و دقیق، به شکلی زیرکانه منتقد دنیای معاصر ما هستند.

نقاش تحت تاثیر بی اعتنایی و سردی حاکم بر جهان امروز، با طنزی تلخ به روایتگری آینده‌ای خیال گونه می‌پردازد.

انسان در آثار نردروم در مرکز توجه است. آثار نردروم اغلب در محیط‌هایی بیابان گونه، صحرا و جنگل و در موقعیتی تاریک و هراس آور قرار دارد.

نردروم با الهام از اسطوره‌های محلی نروژ و شمال اروپا و با شناخت عمیقش از تاریخ هنر، فضایی منحصربه‌فرد را می‌آفریند.

فضایی که تحت تاثیر جهان‌بینی خاص هنرمند است، جهان آرکائیک و باستانی و درعین حال شدیدا معاصر.

www.oddnerdrum.com
www.vatanemrooz.ir
www.academyhonar.com

بام نقاشی
دبیر: نجوا عرفانی

 

پشت‌بام- بام نقاشی- معرفی آثار اودنردروم

پشت‌بام- بام نقاشی- معرفی آثار اودنردروم

پشت‌بام- بام نقاشی- معرفی آثار اودنردروم

 

 

 

خرید نسخه کاغذی

 

 

 

 

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.