هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

فیکر گبریزوس و درخشش آثاری با رنگ، الگو و فرمتوسط : در:

فیکر گبریزوس

فیکر گبریزوس

گبریزوس، نقاشی بود که بسیار تحت تاثیر موسیقی قرار داشت.
و عاشق ژانر بلوز بود، که ریشه در سنت‌های موسیقی و
معنویت آفریقا داشت. در سال 2012 گبریزوس در حالی‌که
حدود 700 بوم بر‌جای گذاشت، به‌طور غیر منتظره‌ای
در 50 سالگی درگذشت. از آن زمان به‌بعد همسرش الیزابت
الکساندر، شاعر و رئیس بنیاد اندرو دبلیو ‌ملون، تلاش کرد کارهای
همسرش را با مخاطبان بیشتری به اشتراک بگذارد. و نمایشگاه‌هایی
پس از مرگ وی برگذار کند. گبریزوس باعث درخشش آثاری با رنگ،
الگو و فرم‌هایی شد که در خاطرات خود از محل تولد و همچنین
سفرهایش به سودان، ایتالیا و آلمان نگهداری می‌کرد.

فیکر گبریزوس
“دروازه به آبی”

آنچه گالری للونگ می‌گوید: “دروازه به آبی” عنوانی برگرفته
از یکی از آثار فیکر گبریزوس است که نه تنها یک رنگ
قابل توجهی برای گبریزوس بود، یک دروازه رو به دریا و
آسمان بی‌حد و حصر، یک نقطه ورود به جایی ناشناخته
است که زندگی هنرمند را به عنوان پناهنده‌ای که از اوتیره
بومی خود گریخته است و سرانجام در نیوهون کنتیکت قرار گرفته.

در ادامه آثاری از این هنرمند را می‌توانید ببینید.

فیکر گبریزوس

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

اخبارویژه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.