هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نگاره باستانی از کیهان به نام «آسمان نبرا»توسط : در:


«آسمان نبرا(Nebra)»

نگاره‌ باستانی از کیهان باستان‌شناسان را متعجب کرده
است. این اثر ممکن است از آنچه فکر می‌کردند ۱۰۰۰ سال
جدید‌تر باشد.
احتمال داده می‌شود که دیسک «آسمان نبرا(Nebra)»
در اصل به جای عصر برنز، به عصر آهن مربوط باشد.

«آسمان نبرا» قرصی از جنس برنز است که قطرش به سی
سانتی‌متر و وزنش به ۲/۲ کیلو‌گرم می‌رسد. سمبل‌های
موجود روی اثر به عنوان خورشید یا ماه کامل، یک هلال ماه،
تعدادی ستاره، کهکشان راه شیری و صورت فلکی Pleiades
شناخته می‌شوند.

باستان‌شناسان دانشگاه‌های گوته فرانکفورت و لودویگ
ماکسیمیلیان مونیخ مقاله‌ای در این‌باره در ژورنال آلمانی
Archäologische Informationen چاپ کردند. مقاله
به این کشف پرداخت که گنج آسمان نبرای عصر برنز،
در واقع متعلق به هزاره بعدی، عصر آهن است.

کاربرد مذهبی یا تقویم؟

باستان‌شناسان معتقدند که اثر کاربرد مذهبی داشته و حرکت
آسمان‌ها و بهشت را به نمایش می‌گذاشته است. همچنین
امکان
دارد که در حساب کردن زمان، برداشت و کاشت محصولات و
همچنین تقویم‌ها کمک می‌کرده است.
در سال ۲۰۱۳، یونسکو، آسمان نبرا را «از مهم‌ترین یافته‌های
باستان‌شناسی قرن بیستم» خواند، اما امروز نحوه پیدا شدن
اثر و داستان تاریخی پشت آن کمی مورد شک و تردید واقع
شده است.

روپرت گبهارت، رییس بخش باستان‌شناسی دانشگاه مونیخ
به نیویورک تایمز گفت:«آن‌ها هیچ‌وقت نمی‌گویند که اثر را از
کجا پیدا کرده‌اند. برایشان مثل صندوق گنج می‌ماند. برمی‌گردند
و آثار جدید کشف می‌کنند تا به فروش برسانند.»

اگرچه موزه آلمانی‌ که از اثر نگهداری می‌کند این مقاله و
صحبت‌ها را «گمراه‌کننده و فریبکارانه» خواند، اجازه داد تا نوامبر
امسال اثر از بازدید عمومی منع شده و برای تحقیقات بیشتر
برده شود.
بحث‌ها بر سر مکان و زمان پیدا شدن آسمان نبرا همچنان
ادامه دارد.

تصاویر:

شمشیرها ، تبرها و دستبندهای عصر برنز، همراه
با دیسک آسمان نبرا پیدا شده است.

 

حفاری گودال غارتگران که گفته می شود Disc Nebra Sky
کشف شده است. عکس با مجوز از دانشگاه گوته
فرانکفورت و دانشگاه لودویگ-ماکسیمیلیان در مونیخ است.

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

اخبارویژه

فضه زحمتکشAuthor posts

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.