هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

در قرنطینه با هم ببینیمتوسط : در:

نویسندگان پشت‌بام در این روزهای قرنطینه هر روز دیدن ده اثر را به شما پیشنهاد می‌کنند.

 

پیشنهاد دهم از زروان روح‌بخشان

 

در تاریخ هنر شاهد انواع اقتباس بوده­‌ایم، اما از میانه قرن بیستم، نقیضه سازی بسیار بیشتر شده و هنرمندان بسیاری به این امر پرداخته و از قضا در مواردی هم بسیار شبیه به هم کار کرده‌اند. دو تن از این هنرمندان بنس هاجدو (Bence Hajdu) و خوزه مانوئل بالستر (Jose Manuel Ballester) هستند و هر دو با استفاده از تکنیک­‌های مختلف نقاشی، عکاسی و نقاشی دیجیتال پیکرها را از نقاشی­‌های مشهور تاریخ هنر حذف کرده و فضای متروک را به تصویر می­‌کشند.

 

بنس هاجدو، شام آخر؛ لئوناردو داوینچی

بنس هاجدو، بشارت؛ فرا آنجلیکو

بنس هاجدو، بشارت؛ ساندرو بوتیچلی

بنس هاجدو، سوگند هوراتی­ها؛ ژاک لویی داوید

خوزه مانوئل بالستر، سه لتی باغ لذت­های دنیوی؛ هیرونیموس بوش

خوزه مانوئل بالستر، بشارت؛ لئوناردو داوینچی

خوزه مانوئل بالستر، ندیمه‌ها؛ دیگو ولاسکز

خوزه مانوئل بالستر، تصلیب مسیح؛ دیگو ولاسکز

خوزه مانوئل بالستر، سوم ماه می 1808؛ فرانسیسکو گویا

خوزه مانوئل بالستر، گرنیکا؛ پابلو پیکاسو

_____________________________________________________________

پیشنهاد نهم از فرانک احمدزاده

«چهره» (Face) عنوان کتابی از عکس­های بروس گیلدن (Bruce Gilden) است که در سال 2015 منتشر شد. این عکس­ها حاصل سفرهای او به شهرهای مختلف آمریکا، انگلستان و کلمبیا در فاصله سال­های 2012 تا 2014 است. در کتاب دوم با همین نام که در 2019 عرضه شده عکس­های دیگری به مجموعه اضافه شده که حاصل سفرهای دیگر و آشنایی گیلدن با افراد بیشتری است. تعدادی از این عکس­ها را در این­جا می­بینیم.

دبی

دواین

کریس

تری

آلیس

پیت

دنا

شری

زک

بونی

_________________________________________________________

پیشنهاد هشتم از مهدی فاتحی

کمپین با هم کار می­کنیم، چه می­شد اگر شهر زیبا بود، – ۱۹۹۸

فیلیپ اپلواگ، یک آمریکایی در پاریس، نمایش کمدی موزیکال – 2014

فرانسوا کاسپر، نمایش لوییز / خرس­ها – 2007

میشل باتوری، نمایشگاه پوسترهای مستقل لهستانی – ۲۰۱۸

پیر برنارد (گراپوس)، نمایشگاه میکی ماوس – 1982

میشل بووه، نمایشگاه عکس جشنواره آرل- ۲۰۱۲

آلن لوکرنک، نمایشگاه آثار آلن لوکرنک در مادرید – ۲۰۱۷

آنت لنز، خستگی پیرامون، جشنواره نمایشگاهی هنر و ادبیات – ۲۰۱۹

کاترین زاسک، پوستر نمایش سر طلایی – ۲۰۰۱

تیری سارفیس، دهمین سالگرد پاسپورت جوانان – ۱۹۹۸

_____________________________________

پیشنهادهفتم از آناهیتا رضایی

 

«عنکبوت قصیده­ای است برای مادرم. او بهترین دوست من بود. مانند عنکبوت، مادر من یک بافنده بود. خانواده من در کسب و کار ترمیم پرده‌های نقش­دار بودند و مادرم مسئول کارگاه بود. عنکبوت‌ها از پشه‌ها تغذیه می‌کنند و پشه‌ها ناخواسته باعث گسترش بیماری می‌شوند؛ بنابراین عنکبوت‌ها، مفید و حفاظ پیرامون خود هستند؛ درست مانند مادرم.»

« چیدمان سلول‌ها نشان دهندهٔ انواع درد هستند؛ درد فیزیکی، عاطفی، روانی، ذهنی و فکری؛ هر سلول به یک ترس می‌پردازد.»

 

ژوزفین لوییز بورژوآ (Louise Joséphine Bourgeois)

 

عنکبوت، از کتاب تصویری او در سکوت ناپدید شد، چاپ دستی، 2005

زن عنکبوتی، درای پوینت روی کاغذ دست­ساز، 2005

زن اسپیرالی، چاپ دستی، 2003، موزه هنر مدرن نیویورک

سلول شماره 26، بخشی از اثر، 2003

درون و بیرون، بخشی از اثر، 1995

عنکبوت و سلول، از نمایشگاه سازه­های وجود، دانمارک، 1991

گردش به درون، نمای نصب در نهاد هاوزر ورث سامرست، 2016

عنکبوت خزنده، 2003، بنیاد دانوم، کالیفرنیا

مامان، 1999، نصب شده در موزه تیت مدرن لندن، 2007

مامان، 1999، نصب شده در موزه لانگ شانگهای، 2018

 


پیشنهادششم از توکا ملکی 

 

اردشیر محصص، از مجموعه‌ هوای طوفانی، 1352

رضا مافی، فغان کین لولیان … ، 1354، رنگ‌ روغنی روی بوم، 100×76 سانتیمتر، موزه هنرهای معاصر تهران

بهمن محصص، بدون عنوان، 1354، رنگ ‌روغنی روی بوم، 70×100 سانتیمتر، موزه هنرهای معاصر تهران

محسن وزیری‌مقدم، هراس و پرواز (7)، 1356، کلاژ چوب، 180×180 سانتیمتر، موزه هنرهای معاصر تهران

مرتضی کاتوزیان، سرنوشت، 1359، رنگ ‌روغنی روی بوم، 80×60 سانتیمتر

علی‌اکبر صادقی، شعاع، 1366، رنگ ‌روغنی روی بوم، 60×75 سانتیمتر

علیرضا اسپهبد، کابوس، 1366، رنگ ‌روغنی روی بوم، 130×100 سانتیمتر

پروانه اعتمادی، دو رز، 1366، مدادرنگی روی کاغذ، 40×30 سانتیمتر

پرویز کلانتری، تقدیم به لورکا، 1379، کلاژ، 50×70 سانتیمتر

بهزاد شیشه‌گران، تک¬چهره‌ احمد شاملو، 1379، زغال روی کاغذ، 50×50 سانتیمتر

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________

پیشنهاد پنجم از سینا یعقوبی 

گوستاو کلیمت، بوسه، 08-1907، رنگ روغن روی بوم، 180 در 180 سانتیمتر

آگوست رودن، متفکر، 1881، نسخه اولیه: برنز و پتینه سیاه، ارتفاع: 35 سانتیمتر

پابلو پیکاسو، دوشیزگان اوینیون، 1907، رنگ روغن روی بوم، 234 در 244 سانتیمتر.

سالوادور دالی، تداوم حافظه، 1931، رنگ روغن روی بوم، 24 در 33 سانتیمتر

کته کلویتز، زن و کودک مرده، 1903، اچینگ، تصویر: 41 در 47 و مقوا: 54 در 70 سانتیمتر

امبرتو بوتچونی، فرم­های یگانه امتداد [حرکت] در فضا، 1913، برنز، 111 در 89 در 40 سانتیمتر

آلبرتو جاکومتی، سگ، 1951، برنز، 46 در 99 در 16 سانتیمتر

فرانسیس بیکن، پیکر و لاشه گوشت، 1954، رنگ روغن روی بوم، 130 در 122 سانتیمتر

جورجو دکیریکو، معما و مالیخولیای خیابان، 1914، رنگ روغن روی بوم، 85 در 69 سانتیمتر

میکلآنژ، آفرینش آدم، 12-1511، فرسک (سقف کلیسای سیستین)، 230 در 490 سانتیمتر

 

 


پیشنهاد چهارم از کیانوش معتقدی 

«با هم ببینیم»، فرصتی است برای دوباره دیدن آثار هنری که در مطالعات تاریخ هنر حائز اهمیت هستند. من ترجیح دادم ۱۰ اثر شاخص از تاریخ هنر ایران را با شما به اشتراک بگذارم. چرا که باور دارم دیدن چندباره شاهکارهای هنر این سرزمین­، یادآور شکوه فراموش شده­ای است که هربار می­توان خوانش متفاوتی نیز از آنها داشت. آثار از انواع هنرهای صناعی و ادوار مختلف تاریخی انتخاب شده و البته این­ها فقط آثار مورد علاقه من هستند و قطره‌­ای از دریا.

کیانوش معتقدی

 

دستبند طلا با طرح شیردال، دوره هخامنشی

بشقاب نقره با نقش برجسته پادشاه در حال شکار، دوره ساسانی

کاشی مینایی با نقش داستانی از شاهنامه، دوره سلجوقی (کهن‌ترین سند تصویرگری شاهنامه)

بشقاب زرین فام با نقش پیکره، اثر ابوزید، ساخت کاشان، دوره خوارزمشاهیان

نگاره اسفندیار و سیمرغ، شاهنامه طهماسبی، دوره صفویه

فرش با طرح چهارباغ، دوره صفویه

نقاشی گل زنبق، آبرنگ، احتمالا اثر محمد باقر، دوره زندیه

تخت مرمر، دوره فتحعلی شاه، کاخ گلستان

نقاشی خیابان باب همایون تهران، آبرنگ، اثر محمود خان صبا، دوره قاجار

کاشی برجسته با نقش نوازندگان در گلگشت، اثر علی‌محمد اصفهانی، دوره قاجار

 

———————————————————————–

پیشنهاد سوم از یوریک کریم‌مسیحی

عکاس ناشناس، زنی ایستاده با توری موهایش، 1860.

اونسیپ آگوا، زنی از پشت سر، 1862.

عنوان: ادیت، عکس از امت گویین 1967

آندره تارکوفسکی، از فیلم آینه، 1975

آندره تارکوفسکی، از فیلم آینه، 1975

سرگیجه، کارگردان آلفرد هیچکاک، 1958، عکس از رابرت کابرن

الگا چرنیشوا، از مجموعه در انتظار معجزه، 1990

عکاس ناشناس، زنی با مداد در موهایش

عکاس ناشناس

من ری، لب­ها، 1930

 

————————————————

پیشنهاد دوم از فرشید پارسی کیا

همه آثار پیشنهادی از رومن سیسلویچ است.

Bellissima , 1987 رومن سیسلویچ

 Bellissima , 1987 / Roman Cieslewicz

 

Arrabal رومن سیسلویچ

Arrabal / Roman Cieslewicz

 

CHLEBA WASZEGO POWSZEDNIEGO (YOUR DAILY BREAD) , 1977

CHLEBA WASZEGO POWSZEDNIEGO (YOUR DAILY BREAD) , 1977 / Roman Cieslewicz

 

COLLAGE CENTRÉ

COLLAGE CENTRÉ / Roman Cieslewicz

 

Collage de mauvais goût (3 works) , 1990

Collage de mauvais goût (3 works) , 1990 / Roman Cieslewicz

 

EQUILIBRIUM , 1978

EQUILIBRIUM , 1978 / Roman Cieslewicz

 

J.M.K. wscieklica. ca. 1979

J.M.K. wscieklica. ca. 1979 / Roman Cieslewicz

 

Maquette d'affiche pour le Centre Georges Pompidou. ca. 1970

Maquette d’affiche pour le Centre Georges Pompidou. ca. 1970 / Roman Cieslewicz

 

Party ca. 1976–1982

Party ca. 1976–1982 / Roman Cieslewicz

 

PORTRAIT-ROBOT DE LA POÉSIE , 1978

PORTRAIT-ROBOT DE LA POÉSIE , 1978 / Roman Cieslewicz

 

Rosemary's Baby , 1982

Rosemary’s Baby , 1982 / Roman Cieslewicz

 

————————————————

پیشنهاد اول از حمید جانی پور

همه آثار از جیمز نچوی است.

1-یک نظامی کروات بر همسایگان مسلمان خود آتش گشوده است. 1993، بوسنی، جیمز نچوی

یک نظامی کروات بر همسایگان مسلمان خود آتش گشوده است. 1993، بوسنی، جیمز نچوی

 

2-مراقبت پرستاری از یک بیمار ایدز. 2000، آفریقای جنوبی، جیمز نچوی

مراقبت پرستاری از یک بیمار ایدز . 2000، آفریقای جنوبی، جیمز نچوی

 

3-یک فرد معلول فرزندانش را با آب آلوده کانال می شوید. 1998، اندونزی، جیمز نچوی

یک فرد معلول فرزندانش را با آب آلوده کانال می شوید. 1998، اندونزی، جیمز نچوی

 

4-سوگواری زنی بر گور برادرش که توسط راکت ظالبان کشته شده. 1996، افغانستان، جیمز نچوی

سوگواری زنی بر گور برادرش که توسط راکت طالبان کشته شده. 1996، افغانستان، جیمز نچوی

 

 

6-سوگواری بر گور سربازی که توسط صرب ها کشته و در زمین فوتبال دفن شده. 1993، بوسنی، جیمز نچوی

سوگواری بر گور سربازی که توسط صرب ها کشته و در زمین فوتبال دفن شده. 1993، بوسنی، جیمز نچوی

 

7-کامیونی که توسط معترضان در زمان اعتصاب غذای بابی ساندز آتش زده شد. 1981، ایرلند شمالی، جیمز نچوی

کامیونی که توسط معترضان در زمان اعتصاب غذای بابی ساندز آتش زده شد. 1981، ایرلند شمالی، جیمز نچوی

 

8-گوشه هایی از هراس ناشی از جنگ داخلی. 1984، ال سالوادور، جیمز نچوی

گوشه هایی از هراس ناشی از جنگ داخلی. 1984، ال سالوادور، جیمز نچوی

 

9-باقی مانده برج های دوقلو در انفجار یازده سپتامبر. 2001، آمریکا، جیمز نچوی

باقی مانده برج های دوقلو در انفجار یازده سپتامبر. 2001، آمریکا، جیمز نچوی

 

10-بومی نشسته در علفزار. 1992، آفریقای جنوبی، جیمز نچوی

بومی نشسته در علفزار. 1992، آفریقای جنوبی، جیمز نچوی

مجله آنلاینویژه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.