نویسندگان پشتبام در این روزهای قرنطینه هر روز دیدن ده اثر را به شما پیشنهاد میکنند.
پیشنهاد دهم از زروان روحبخشان
در تاریخ هنر شاهد انواع اقتباس بودهایم، اما از میانه قرن بیستم، نقیضه سازی بسیار بیشتر شده و هنرمندان بسیاری به این امر پرداخته و از قضا در مواردی هم بسیار شبیه به هم کار کردهاند. دو تن از این هنرمندان بنس هاجدو (Bence Hajdu) و خوزه مانوئل بالستر (Jose Manuel Ballester) هستند و هر دو با استفاده از تکنیکهای مختلف نقاشی، عکاسی و نقاشی دیجیتال پیکرها را از نقاشیهای مشهور تاریخ هنر حذف کرده و فضای متروک را به تصویر میکشند.
بنس هاجدو، شام آخر؛ لئوناردو داوینچی
بنس هاجدو، بشارت؛ فرا آنجلیکو
بنس هاجدو، بشارت؛ ساندرو بوتیچلی
بنس هاجدو، سوگند هوراتیها؛ ژاک لویی داوید
خوزه مانوئل بالستر، سه لتی باغ لذتهای دنیوی؛ هیرونیموس بوش
خوزه مانوئل بالستر، بشارت؛ لئوناردو داوینچی
خوزه مانوئل بالستر، ندیمهها؛ دیگو ولاسکز
خوزه مانوئل بالستر، تصلیب مسیح؛ دیگو ولاسکز
خوزه مانوئل بالستر، سوم ماه می 1808؛ فرانسیسکو گویا
خوزه مانوئل بالستر، گرنیکا؛ پابلو پیکاسو
_____________________________________________________________
پیشنهاد نهم از فرانک احمدزاده
«چهره» (Face) عنوان کتابی از عکسهای بروس گیلدن (Bruce Gilden) است که در سال 2015 منتشر شد. این عکسها حاصل سفرهای او به شهرهای مختلف آمریکا، انگلستان و کلمبیا در فاصله سالهای 2012 تا 2014 است. در کتاب دوم با همین نام که در 2019 عرضه شده عکسهای دیگری به مجموعه اضافه شده که حاصل سفرهای دیگر و آشنایی گیلدن با افراد بیشتری است. تعدادی از این عکسها را در اینجا میبینیم.
دبی
دواین
کریس
تری
آلیس
پیت
دنا
شری
زک
بونی
_________________________________________________________
پیشنهاد هشتم از مهدی فاتحی
کمپین با هم کار میکنیم، چه میشد اگر شهر زیبا بود، – ۱۹۹۸
فیلیپ اپلواگ، یک آمریکایی در پاریس، نمایش کمدی موزیکال – 2014
فرانسوا کاسپر، نمایش لوییز / خرسها – 2007
میشل باتوری، نمایشگاه پوسترهای مستقل لهستانی – ۲۰۱۸
پیر برنارد (گراپوس)، نمایشگاه میکی ماوس – 1982
میشل بووه، نمایشگاه عکس جشنواره آرل- ۲۰۱۲
آلن لوکرنک، نمایشگاه آثار آلن لوکرنک در مادرید – ۲۰۱۷
آنت لنز، خستگی پیرامون، جشنواره نمایشگاهی هنر و ادبیات – ۲۰۱۹
کاترین زاسک، پوستر نمایش سر طلایی – ۲۰۰۱
تیری سارفیس، دهمین سالگرد پاسپورت جوانان – ۱۹۹۸
_____________________________________
پیشنهادهفتم از آناهیتا رضایی
«عنکبوت قصیدهای است برای مادرم. او بهترین دوست من بود. مانند عنکبوت، مادر من یک بافنده بود. خانواده من در کسب و کار ترمیم پردههای نقشدار بودند و مادرم مسئول کارگاه بود. عنکبوتها از پشهها تغذیه میکنند و پشهها ناخواسته باعث گسترش بیماری میشوند؛ بنابراین عنکبوتها، مفید و حفاظ پیرامون خود هستند؛ درست مانند مادرم.»
« چیدمان سلولها نشان دهندهٔ انواع درد هستند؛ درد فیزیکی، عاطفی، روانی، ذهنی و فکری؛ هر سلول به یک ترس میپردازد.»
ژوزفین لوییز بورژوآ (Louise Joséphine Bourgeois)
عنکبوت، از کتاب تصویری او در سکوت ناپدید شد، چاپ دستی، 2005
زن عنکبوتی، درای پوینت روی کاغذ دستساز، 2005
زن اسپیرالی، چاپ دستی، 2003، موزه هنر مدرن نیویورک
سلول شماره 26، بخشی از اثر، 2003
درون و بیرون، بخشی از اثر، 1995
عنکبوت و سلول، از نمایشگاه سازههای وجود، دانمارک، 1991
گردش به درون، نمای نصب در نهاد هاوزر ورث سامرست، 2016
عنکبوت خزنده، 2003، بنیاد دانوم، کالیفرنیا
مامان، 1999، نصب شده در موزه تیت مدرن لندن، 2007
مامان، 1999، نصب شده در موزه لانگ شانگهای، 2018
پیشنهادششم از توکا ملکی
اردشیر محصص، از مجموعه هوای طوفانی، 1352
رضا مافی، فغان کین لولیان … ، 1354، رنگ روغنی روی بوم، 100×76 سانتیمتر، موزه هنرهای معاصر تهران
بهمن محصص، بدون عنوان، 1354، رنگ روغنی روی بوم، 70×100 سانتیمتر، موزه هنرهای معاصر تهران
محسن وزیریمقدم، هراس و پرواز (7)، 1356، کلاژ چوب، 180×180 سانتیمتر، موزه هنرهای معاصر تهران
مرتضی کاتوزیان، سرنوشت، 1359، رنگ روغنی روی بوم، 80×60 سانتیمتر
علیاکبر صادقی، شعاع، 1366، رنگ روغنی روی بوم، 60×75 سانتیمتر
علیرضا اسپهبد، کابوس، 1366، رنگ روغنی روی بوم، 130×100 سانتیمتر
پروانه اعتمادی، دو رز، 1366، مدادرنگی روی کاغذ، 40×30 سانتیمتر
پرویز کلانتری، تقدیم به لورکا، 1379، کلاژ، 50×70 سانتیمتر
بهزاد شیشهگران، تک¬چهره احمد شاملو، 1379، زغال روی کاغذ، 50×50 سانتیمتر
____________________________________________________________________________________________________________________________________
پیشنهاد پنجم از سینا یعقوبی
گوستاو کلیمت، بوسه، 08-1907، رنگ روغن روی بوم، 180 در 180 سانتیمتر
آگوست رودن، متفکر، 1881، نسخه اولیه: برنز و پتینه سیاه، ارتفاع: 35 سانتیمتر
پابلو پیکاسو، دوشیزگان اوینیون، 1907، رنگ روغن روی بوم، 234 در 244 سانتیمتر.
سالوادور دالی، تداوم حافظه، 1931، رنگ روغن روی بوم، 24 در 33 سانتیمتر
کته کلویتز، زن و کودک مرده، 1903، اچینگ، تصویر: 41 در 47 و مقوا: 54 در 70 سانتیمتر
امبرتو بوتچونی، فرمهای یگانه امتداد [حرکت] در فضا، 1913، برنز، 111 در 89 در 40 سانتیمتر
آلبرتو جاکومتی، سگ، 1951، برنز، 46 در 99 در 16 سانتیمتر
فرانسیس بیکن، پیکر و لاشه گوشت، 1954، رنگ روغن روی بوم، 130 در 122 سانتیمتر
جورجو دکیریکو، معما و مالیخولیای خیابان، 1914، رنگ روغن روی بوم، 85 در 69 سانتیمتر
میکلآنژ، آفرینش آدم، 12-1511، فرسک (سقف کلیسای سیستین)، 230 در 490 سانتیمتر
پیشنهاد چهارم از کیانوش معتقدی
«با هم ببینیم»، فرصتی است برای دوباره دیدن آثار هنری که در مطالعات تاریخ هنر حائز اهمیت هستند. من ترجیح دادم ۱۰ اثر شاخص از تاریخ هنر ایران را با شما به اشتراک بگذارم. چرا که باور دارم دیدن چندباره شاهکارهای هنر این سرزمین، یادآور شکوه فراموش شدهای است که هربار میتوان خوانش متفاوتی نیز از آنها داشت. آثار از انواع هنرهای صناعی و ادوار مختلف تاریخی انتخاب شده و البته اینها فقط آثار مورد علاقه من هستند و قطرهای از دریا.
کیانوش معتقدی
دستبند طلا با طرح شیردال، دوره هخامنشی
بشقاب نقره با نقش برجسته پادشاه در حال شکار، دوره ساسانی
کاشی مینایی با نقش داستانی از شاهنامه، دوره سلجوقی (کهنترین سند تصویرگری شاهنامه)
بشقاب زرین فام با نقش پیکره، اثر ابوزید، ساخت کاشان، دوره خوارزمشاهیان
نگاره اسفندیار و سیمرغ، شاهنامه طهماسبی، دوره صفویه
فرش با طرح چهارباغ، دوره صفویه
نقاشی گل زنبق، آبرنگ، احتمالا اثر محمد باقر، دوره زندیه
تخت مرمر، دوره فتحعلی شاه، کاخ گلستان
نقاشی خیابان باب همایون تهران، آبرنگ، اثر محمود خان صبا، دوره قاجار
کاشی برجسته با نقش نوازندگان در گلگشت، اثر علیمحمد اصفهانی، دوره قاجار
———————————————————————–
پیشنهاد سوم از یوریک کریممسیحی
عکاس ناشناس، زنی ایستاده با توری موهایش، 1860.
اونسیپ آگوا، زنی از پشت سر، 1862.
عنوان: ادیت، عکس از امت گویین 1967
آندره تارکوفسکی، از فیلم آینه، 1975
آندره تارکوفسکی، از فیلم آینه، 1975
سرگیجه، کارگردان آلفرد هیچکاک، 1958، عکس از رابرت کابرن
الگا چرنیشوا، از مجموعه در انتظار معجزه، 1990
عکاس ناشناس، زنی با مداد در موهایش
عکاس ناشناس
من ری، لبها، 1930
————————————————
پیشنهاد دوم از فرشید پارسی کیا
همه آثار پیشنهادی از رومن سیسلویچ است.
Bellissima , 1987 / Roman Cieslewicz
Arrabal / Roman Cieslewicz
CHLEBA WASZEGO POWSZEDNIEGO (YOUR DAILY BREAD) , 1977 / Roman Cieslewicz
COLLAGE CENTRÉ / Roman Cieslewicz
Collage de mauvais goût (3 works) , 1990 / Roman Cieslewicz
EQUILIBRIUM , 1978 / Roman Cieslewicz
J.M.K. wscieklica. ca. 1979 / Roman Cieslewicz
Maquette d’affiche pour le Centre Georges Pompidou. ca. 1970 / Roman Cieslewicz
Party ca. 1976–1982 / Roman Cieslewicz
PORTRAIT-ROBOT DE LA POÉSIE , 1978 / Roman Cieslewicz
Rosemary’s Baby , 1982 / Roman Cieslewicz
————————————————
پیشنهاد اول از حمید جانی پور
همه آثار از جیمز نچوی است.
یک نظامی کروات بر همسایگان مسلمان خود آتش گشوده است. 1993، بوسنی، جیمز نچوی
مراقبت پرستاری از یک بیمار ایدز . 2000، آفریقای جنوبی، جیمز نچوی
یک فرد معلول فرزندانش را با آب آلوده کانال می شوید. 1998، اندونزی، جیمز نچوی
سوگواری زنی بر گور برادرش که توسط راکت طالبان کشته شده. 1996، افغانستان، جیمز نچوی
سوگواری بر گور سربازی که توسط صرب ها کشته و در زمین فوتبال دفن شده. 1993، بوسنی، جیمز نچوی
کامیونی که توسط معترضان در زمان اعتصاب غذای بابی ساندز آتش زده شد. 1981، ایرلند شمالی، جیمز نچوی
گوشه هایی از هراس ناشی از جنگ داخلی. 1984، ال سالوادور، جیمز نچوی
باقی مانده برج های دوقلو در انفجار یازده سپتامبر. 2001، آمریکا، جیمز نچوی
بومی نشسته در علفزار. 1992، آفریقای جنوبی، جیمز نچوی