در این شماره می خوانید
در شماره هنرکده هنرهای تزئینی می خوانید
هنرکده بستری برای رجوع / سرمقاله
فرشید پارسی کیا
…حکومت پهلوی اول و دوم تفاوتهای پنهان و آشکاری با هم داشتند، اما از منظر نگارنده بزرگترین تفاوت آنها بر سر نحوه رجوع به گذشته ایران است؛ در دوره پهلوی اول و همچنین اوایل پهلوی دوم رجوع به تاریخ شاهنشاهی و گذشته چند هزارساله ایران اتفاق افتاد و در ادامه دوره پهلوی دوم(مخصوصا بعد از کودتای 28 مرداد 1332) رجوع به گذشته مذهبی (خصوصا شیعی)، بالاخص در حیطه هنر، در دستور کار قرار گرفت…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
سال شمار
هنرکده هنرهای تزئینی1337تا1359
گروه پژوهش پشت بام
آناهیتا رضایی، گلنوش زنجانپور، نرگس مرندی، محمد شمس
سالشمار پیش رو شامل پژوهشی است پیرامون هنرکده هنرهای تزئینی که پایه،شکل گیری و روند توســـعه این هنرکده را هدف قرار داده و اطلاعات افراد، جریانها و یا مکانهایی را که بر روند شکلگیری هنرکده تاثیر گذاشتهاند، ارائه میکند…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
تاریخ نگاری
هنرکده هنرهای تزئینی1337تا1359
گروه پژوهش پشت بام
آناهیتا رضایی، گلنوش زنجانپور، نرگس مرندی، محمد شمس
هنرکده هنرهای تزئینی یکی از نهادهای مهم آموزشی در فاصله سالهای 1339 تا 1357 بود، که با ترویج رویکردی متفاوت، در روند آموزش هنر در ایران، خاصه در دهه چهل، تاثیر بهسزایی داشته است. این هنرکده بر مبنای الگوی فرانسوی مدرسه آرت دکوی پاریس بیان نهاده شد. بسیاری از هنرمندان جنبش سقاخانه از جمله دانشجویان و هنرآموختگان این هنرکده بودهاند…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
طرح پیشنهادی
محمود جوادی پور
محمود جوادیپور از اوایل دهه سی در دانشکده هنرهای زیبای تهران تدریس میکرد و در تنظیم و تغییر شرح درسهای این دانشکده نقش موثری داشت. همزمان با تاسیس هنرکده هنرهای تزئینی، احتمالا از او خواسته میشود نظر خود را درباره تاسیس این مرکز آموزشی ارائه دهد. او در طرحی مفصل و با جزییات، به ویژگیهایی که هنرکده هنرهای تزئینی باید داشته باشد و تفاوتهای آن با آموزشهای دانشکده هنرهای زیبای تهران میپردازد.
این طرح که برای اولین بار منتشر میشود، به لحاظ تاریخی یکی از اسناد مهم بررسی تاریخچه هنرکده هنرهای تزئینی است…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
برای خرید مجله کلیک کنید.
در شماره هنرکده هنرهای تزئینی می خوانید.
اساس نامه
وزارت فرهنگ و هنر
هنرکده هنرهای تزئینی به همت هوشنگ کاظمی و با حمایت وزارت فرهنگ و هنر در سال 1339 تاسیس شد. اساسنامه اولیه برای یک دوره آزمایشی پنجساله طراحی و تصویب شد. پس از جلسات متعدد، اساسنامه نهایی در سال 1343 به تصویب شورای مرکزی دانشگاهها رسید…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
بررسی ریشه شناختی گروههای اسمی «هنرکده/ دانشکده هنرهای تزئینی»
فرهنگ پارسی کیا
گروههای اسمی “هنرکده/ دانشکده هنرهای تزئینی” دارای چهار بخش اصلی هستند؛ سه واژه فارسی “هنر”، “دانش” و “_کده” و یک واژه عربی “تزیین”. ساختار همه این واژهها مشخص و ریشه واژههای فارسی تا هند و اروپایی نخستین، قابل پیگیری است. …
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
اساس تعلیمات
هنرکده هنرهای تزئینی
گفت وگو با هوشنگ کاظمی درباره
«هنرکده هنرهای تزئینی»
توکا ملکی
نام هنرکده هنرهای تزئینی با نام هوشنگ کاظمی پیوند خورده است. او از نخستین ایرانیان دانشآموخته رشته گرافیک در مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس بود و در تبیین و ترویج گرافیک نوین در ایران نقشی مهم و موثری داشت. وی در سال 1339 با طراحی و تاسیس هنرکده هنرهای تزئینی در تهران، آموزش هنر بر مبنای نگاه نو و کاربردی به پشتوانه سنتهای فرهنگی و هنری ایران را بنیان نهاد…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
قُرب شرقی و شرق غربی
شهروز نظری
این خیلی سمبولیک است که تاسیس دانشکده هنرهای زیبا را به سرپرستی باستانشناس فرانسوی، آندره گدار، میسپارند در حالی که هنرکده هنرهای تزئینی عملا توسط گرافیستی شیفتهی صنعت توریسم، هوشنگ کاظمی، بنا نهاده میشود1؛ نمادین از آن جهت که تفاوت نگاه رضا شاه با رویکرد پسرش نسبت به مدرنیزاسیون را افشا میکند؛جایگزینی مدرنیته سنتگرا به جای مدرنیته جهانگرا صرفا به تصمیمات فردی پهلویها مربوط نبود و بخش مهمی از آن، از یکسو ناشی از تغییر موازنه سیاسی و اقتصادی جنگ سرد است و از منظری دیگر به جنبشهای روشنفکری و مدنی پس از جنگ دوم بازمیگردد…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
ادوار هنرکده هنرهای تزئینی
گفتوگو با محمدرضا اصلانی
پرویز ایزدپناه و بهزاد شیشهگران
زروان روحبخشان
…اصلانی:
برنامهریزی کارگاهها و ترتیب دروس و مدیریت فرهنگی هوشنگ کاظمی به گونهای بود که هم استادان خوبی داشتیم، هم دانشجویان آزادی عمل داشتند و کارهای مهمی هم در این هنرکده طراحی و اجرا شد. سه تا کار مهم از این هنرکده بیرون آمد؛ یکی لوگوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، که محمد پولادی طراحی کرده، یکی سردر تئاتر سنگلج کار سیما کوبان و یکی هم لوگوی تلویزیون ملی ایران که کار بنده است…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
نهاد ساز
مریم اسدی خونساری
هنگامی که به تاریخچه طراحی گرافیک در ایران میپردازیم، نامآورانی چون استاد هوشنگ کاظمی را بر تارک این قله مییابیم. او که نخستین دانشآموخته طراحی گرافیک در قالبی مدرن بود، پس از پایان تحصیل در فرانسه، به ایران بازگشت و هنرکده هنرهای تزئینی آن روزها و دانشگاه هنر این روزها را بنیان نهاد. به این ترتیب، در سالهای آغازین این قرن که عنوان «نقاش تبلیغاتی» نامی بود که برای مجموعه فعالیتهای مرتبط به طراحی گرافیک به کار میرفت؛ و کلمه «گرافیک» در کشور ما چندان آشنا نبود، او برای نخستین بار رشته طراحی گرافیک را وارد آموزشهای رسمی دانشگاهی کرد که خود واجد ارزشهای بسیار بود و سرآغاز مسیر رشد و پیشرفتهای پرفراز و نشیبی که این رشته تا امروز پیموده است…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
اولین فرانسوی
گفتوگو با میشل و مایا برونه درباره هنرکده هنرهای تزئینی
مرجان تاجالدینی
…میشل برونه: چرا. من اولین استاد فرانسوی بودم که برای هنرکده هنرهای تزئینی تهران انتخاب کردند. بعدتر، ایوان اتنن ژیرار استخدام شد. اما او از فرانسه دعوت نشده بود، در ایران بود و به واسطهی آشنایی به دانشکده پیوست. استادان دیگری هم بعد از من اضافه شدند، اما نمیدانم چهطور انتخاب شده بودند. میرا بازَن، مونیک ژوبر استادان دیگری بودند که بعدا اضافه شدند. بعد از بازگشت من از ایران، استاد فرانسوی دیگری آمد به نام الن بایاش…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
مرقع کاری بازیگوشانه
سینا یعقوبی
هنری جیمز در سال 1876 در پاسخ به منتقدانی که «دانیل دروندا» اثر تی.اس.الیوت را غیرواقعی میخواندند و بر این اساس به آن میتاختند چنین نوشت: «اگر خیالتان راحت میشود غیر واقعیش بخوانید اما این که ایراد نشد. مرا به خیالپردازی وامیدارد و این مهم است»…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
برای خرید مجله کلیک کنید.
در شماره هنرکده هنرهای تزئینی می خوانید.
درباره آرت دکو
بیژن شافعی
تاثیر شیوه آرت دکو در تاریخ هنر مدرن ایران، بهویژه در دهههای آغازین قرن اخیر، نیازمند پژوهشی همهجانبه و گسترده است. گروه معماری دوران تحول در ایران به نوبه خود، از چاپ نخستین اثر خود در سال 1382 با کتاب معماری نیکُلای مارکُف، به بررسی این سبک هنری و تاثیر آن در معماری دوران معاصر ایران پرداخته و در سایر کتابهای منتشرشده خود نیز هر بار بخشهایی از این ذائقه هنری قرن بیستم را معرفی نموده است. همچنین در فرصتی دیگر، خانه فیلم معمار در سال 1396 برنامهای اختصاصی همراه با نمایش فیلم در مورد این جنبش هنری ارائه نموده است. به پژوهشگران حوزه هنرهای تجسمی و طراحی صنعتی نیز پیشنهاد میشود که به تاثیر این شیوه در سایر رشتههای هنر معاصر ایران بهویژه در سالهای پیدایی مدرنیسم در ایران بپردازند. در این دریچه به شناخت مختصر این شیوه و چشمانداز و زیرمجموعههای آن نظری افکندهایم…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
معلم طراح
زندگی و آثار سرژ آواکیان
گلنوش زنجانپور
سرژ آواکیان از چهرههای تاثیرگذار آموزش طراحی گرافیک و یکی از هنرمندان خلاق و پیشرو در این رشته است. آواکیان به تکنیکهای مختلف آشنا است و قدرت و توانایی فکری و اجرایی او در خلق آثار مشهود است. آواکیان در کنار دیگر مدرسان هنرکده هنرهای تزئینی، با ایجاد تحولاتی در آموزش هنر، جایگاه هنرکده به عنوان یکی از مراکز آموزشی هنر در ایران را متفاوت ساخت….
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
مدرن یاسنتی؟
گفت وگو با یعقوب امدادیان درباره
«هنرکده هنرهای تزئینی»
سروش میلانیزاده
یعقوب امدادیان نقاشی است که به گفته خود، هرگز طبیعت او را و او طبیعت را رها نکرده است. نگاه انتزاعی به طبیعت مشخصه بارز آثار وی است. وی خود را گرفتار طبیعت و هنرمندی طبیعتزده میداند. او نقاشی را به صورت جدی از هنرستان میرک تبریز شروع کرد و در سال 1348 وارد هنرکده هنرهای تزئینی شد و تا سال 1355 در این هنرکده مشغول
به تحصیل بود. بنابراین درباره هنرکده هنرهای تزئینی در سالهای تحصیلش با او به گفت وگو نشستیم…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
هنرکده و سقاخانه
کیوان موسوی اقدم
یکی از نهادهای مهم آموزش هنر در دوره پهلوی دوم که در راستای ایجاد هنر ملی ایجاد شد، هنرکده هنرهای تزئینی بود. این هنرکده که به همت هوشنگ کاظمی بنا نهاده شد، در راستای رویکرد ملیگرایی در هنر، به موازات ترویج آموزههای هنر مدرنیستی، به فرهنگ و هنر گذشته ایران و هنرهای کاربردی نیز نظر داشت. همین امر سبب پیدایش نوعی گرایش ملی-بومی در آثار هنرمندانی شد که در این هنرکده تحصیل کرده بودند. از سوی دیگر، اغلب افرادی که جنبش سقاخانه را پدید آوردند، همین هنرمندان برآمده از هنرکده هنرهای تزئینی بودند. در این جستار کوتاه، به بررسی تاثیر هنرکده هنرهای تزئینی در شکلگیری جنبش سقاخانه پرداخته شده است…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
برقرار بی قرار
استاد هوشنگ کاظمی؛ پیشگام
یوریک کریممسیحی
داستانِ اولینها با داستانِ پیشگامان فرق دارد. اولینها ركوردشكناند و پیشگامان تلاشگر. پیشگامان معلم و تجربه و آموخته ندارند و از خودشان آغاز میكنند و بر دانش و تجربه و یافتههای كار و زندگی خود تكیه میكنند. استاد هوشنگ كاظمی پیشگام بود و نتیجهی كارِ او اینك هم با ما و هم در پیرامون ماست. امروز ما اهالیِ هنرهای تجسمی، چه آنانی كه از تنفس در هوای این قلمروِ هنری و بهرهمندی از آفریدههای آن لذت میبریم و هنر و فرهنگ برمیچینیم، و چه آنانی كه آفرینشگرِ این عرصهایم، همگی بهرهمندیم از تلاشهای پیشگامانهی استاد كاظمی. در جستارِ پیشِ رو از چند و چونِ پیشگامیِ او و كارش، كارهایش، تجربههایش، و به ثمر نشاندنِ كاشتههایش خواهید خواند…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
مشتاقان آموزشگاههای هنر
محمدرضا مریدی
اکنون نزدیک به پنج هزار (دقیقتر 4996) آموزشگاه هنر در زمینه هنرهای تجسمی، موسیقی و نمایش در ایران فعال است؛ حدود 2200 آموزشگاه در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت دارند. در تهران 458 آموزشگاه تجسمی و 607 آموزشگاه موسیقی فعال هستند. اما آمار روشنی از تعداد هنرجویان در این مراکز در دست نیست؛ هم بینظمی سازمانی (در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل استانها) در ثبت این آمار وجود دارد و هم اینکه ارائه آمارهای دقیق به نفع این موسسات و آموزشگاهها نیست. اما تعداد هنرجویان باید قابل توجه باشد…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
منابع هنرکده هنرهای تزئینی
زروان روح بخشان و نرگس مرندی
سال شناخت روند مدرنیسم در هنر ایران و بررسی تحولات آن، نیازمند نگاهی دوباره به نهادهای آموزش هنر در دهه چهل است. یکی از این نهادهای مهم و تاثیرگذار در هنر ایران، هنرکده هنرهای تزئینی است که پس از انقلاب 57، روند و نظام آموزشی آن تغییر کرد و به دانشگاه هنر تبدیل شد. با اینکه برخی از اسناد و مدارک این هنرکده در اوایل انقلاب از بین رفته، اما در این سالها کتب، مقالات و گفتوگوهایی درباره این نهاد و تاثیر آن بر هنر ایران منتشر شده است. در اینجا گزیدهای از مکتوبات و منابع فارسی و غیرفارسی معتبر و مرتبط با هنرکده هنرهای تزئینی، که موضوع این شماره فصلنامه «پشتبام» است، برای مطالعه پژوهشگران، دانشجویان و علاقهمندان ارائه میشود…
می توانید ادامه این مطلب را در شماره چهارم پشت بام بخوانید.
در هنرکده هنرهای تزئینی می خوانید
در هنرکده هنرهای تزئینی می خوانید
برای خرید مجله کلیک کنید.