نیومدیا و هنر زیستی
یکی از هنرمندان بسیار مهم و تاثیرگذار در نیومدیا بهویژه بیو آرت (هنر زیستی)، ادوارد کاچ eduardo kac برزیلی است.
این هنرمند ۵۶ ساله با آثار معروفی مثل خرگوش فلورسنت، روز هشتم و اینیگما از پیشگامان معتبر بیو آرت است.
در این پست حرکت ۳۶، محصول ۲۰۰۴ را مورد بررسی قرار میدهیم.
این اینستالیشن حیرتانگیز از ترکیب موجود زنده (گیاه) و موجود غیرزنده (ربات) تشکیل شده؛ و تحت تاثیر نوری خاص و یکنواخت روی زمین شطرج سیاه (خانههای تاریک) و سفید (شن و ماسه سفید) چیدمان شدهاست.
پیشتر هوش مصنوعی در قالب رباتی بهنام آبی عمیق (deep blue) در مسابقهای با گری کاسپاروف در حرکت ۳۶ام به جای آنکه طبق انتظار تماشاگران و مفسران حرکتی سریع و یکنواخت انجام دهد، حرکتی ظریف و مفهومی انجام داد.
حرکتی که خارج از تصور کاسپاروف بود.
کاچ دقیقا در موقعیت جغرافیایی حرکت ۳۶ بلو دیپ، ژنوم جدیدی با این ربات (بلو دیپ) ایجاد میکند که مشخصات این ژنوم با اعداد دودویی و ارائه شده با اعداد رومی نمایش داده میشوند، به نوعی یک ژنوم دیجیتالی!
این ژن با نگاه کاچ بیانگر نظریه دکارت(فکر میکنم پس هستم) است.
برگ درخت پیچ خورده از طریق اصلاح و جهش ژنتیکی، به صورت مسطح و کاملا خاص روی مجسمه رشد میکند.
کاچ با ایجاد این اینستالیشن و معرفی ژنی که به ژن دکارت مرسوم شده مرزهای بین انسان (زنده) و ماشین (غیرزنده) بودن را میشکند.
آیا هرچه فکر میکند وجود دارد؟!
بام نیومدیا
دبیر: ماهیار چرمچی