کاخ بِلوِدره

3

بوسه ابدی گوستاوکلیمت

تاریخچه تبدیل به موزه
این مجموعه کاخی باروک در وین، توسط Prince Eugene of Savoy به عنوان اقامتگاه تابستانی طراحی شده و بین حدود سال‌های ۱۷۱۲ تا ۱۷۲۳ ساخته شد. پس از مرگ شاهزاده او در سال ۱۷۳۶، امپراتریس Maria Theresa مالکیت آن را به دست آورد و بخشی از مجموعه امپراتوری هنر (Imperial Picture Gallery) را به این کاخ منتقل کرد. بخش فوقانی کاخ («Upper Belvedere») در سال ۱۷۷۷ به عنوان گالری عمومی آثار هنری افتتاح شد و بدین ترتیب یکی از نخستین موزه‌های عمومی جهان به شمار می‌آید. بعدا در سال ۱۹۰۳ بخش «Modern Gallery» در بخش «Lower Belvedere» افتتاح شد تا هنر اتریش را در زمینه‌ای بین‌المللی نمایش دهد. در دوره پس از جنگ جهانی دوم و تا دهه‌های بعد، ساختمان‌ها مرمت شدند و کاربری موزه به صورت امروزی تثبیت شد.

بخش‌ها و تقسیمات موزه
Upper Belvedere: مجموعه دائمی آثار دارای اهمیت، شامل هنر از قرون وسطی تا مدرن، با تاکید ویژه بر هنرمندان اتریشی.
Lower Belvedere: بیشتر به نمایش ویژه‌رویدادها، نمایشگاه‌های موقّت، و بخش‌هایی از هنر باروک و قرون وسطی اختصاص دارد.
Belvedere 21: ساختمانی جداگانه برای هنر معاصر قرن بیستم و بیست‌ویکم که در سال ۲۰۱۱ تحت عنوان ۲۱er Haus بازگشایی شد.

اثر شاخص The Kiss از Gustav Klimt که در Upper Belvedere نگهداری می‌شود و یکی از نمادهای هنر اتریش است. آثار دیگر کلیمت مجموعه‌ای از حدود ۲۴ نقاشی او در این موزه موجود است. آثار دوره قرون وسطی و رنسانس برای مثال، تابلویی از ۱۵۰۰ میلادی در بخش قرون وسطی قرار دارد. هنر باروک در Lower Belvedere بخش «Baroque Museum» در سال ۱۹۲۳ افتتاح شد و آثار باروک و تاریخ هنر اتریش در آن به نمایش گذاشته شده‌اند.

کاخ بلودِره ترکیبی از معماری باشکوه باروک، باغ‌های کلاسیک و مجموعه‌ای از آثار هنری بسیار بااهمیت است. با مراجعه به آن، هم می‌توان از فضای تاریخی و کاخ لذت برد و هم با یکی از بهترین مجموعه‌های هنر اتریش از گذشته تا امروز آشنا شد. اما چیزی که این موزه را متمایز می‌کند یکی از مهم‌ترین پرونده‌های استرداد آثار به موزه است. یکی از مهم‌ترین پرونده‌های استرداد آثار هنری مربوط به نقاشی «Portrait of Adele Bloch-Bauer I» اثر کلیمت است که مالک آن خانواده یهودی بَوِخ-باوئر بودند. پس از الحاق اتریش به آلمان نازی در ۱۹۳۸، این اثر همراه با چند اثر دیگر کلیمت از خانه خانواده بَوِخ-باوئر مصادره شد. در دهه‌های بعد، ورثه خانواده بَوِخ-باوئر، به‌ویژه Maria Altmann (دخترخوانده آدِل بَوِخ-باوئر) با کمک وکالت، اقدام به مطالبه این آثار کردند. در سال ۱۹۹۸ قانون استرداد اتریش تصویب شد که امکان بازگشت اموال فرهنگی مصادره شده توسط نازی‌ها را فراهم ساخت. ابتدا درخواست ماریا آلتمن توسط کمیته استرداد رد شد چون اتریش مدعی شد که نقاشی قبل از مصادره به موزه دولتی واگذار شده بوده است. سپس پرونده در دیوان عالی ایالات متحده آمریکا مورد رسیدگی قرار گرفت و سرانجام با قرارداد داوری در اتریش، آثار به وراث بازگردانده شدند.

نتیجه و آثار بازگردانده شده
در مارس ۲۰۰۶، پنج تابلو از آثار کلیمت که در موزه Österreichische Galerie Belvedere وین نگهداری می‌شدند، با رای دادگاه به وراث بازگردانده شدند و پس از آن به آمریکا رفتند. یکی از آنها، Portrait of Adele Bloch-Bauer I، در ماه ژوئن ۲۰۰۶ به قیمت ۱۳۵ میلیون دلار توسط Ronald Lauder خریداری شد و در موزه Neue Galerie New York نیویورک به نمایش درآمد. امروزه در شهر وین تابلوی بوسه گوستاو کلیمت بیش از هر نماد ملی به چشم می خورد و انواع لوازم که با طرح این نقاشی است به فروش می رسد. در سال ۲۰۱۵ فیلمی با عنوان «زن در رز» به کارگردانی سیمون کورتیس ساخته شده است.

بام موزه
سارا کریمان

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.