درباره‌ی آثار نرگس پاک‌منش

8

ماندگاری جهان نمایشی؛ پاپ‌آرت در خدمت تجربه‌گرایی

دنیای فیگورهای نرگس پاک‌منش برآمده از تجربه‌گرایی او در هنر و تجربه‌ی زیسته‌اش در اقلیم شمال کشور، مخاطب را به تماشای جهانی منحصربه‌فرد دعوت می‌کند. این دنیای تصویری از نشاط خاص اقلیم شمال آمده که در خود غمی نهفته دارد. در این تصاویر با زیبایی‌هایی وفادار به عینیت و درعین‌حال در تقلا برای بازنمایی مؤثرتر احساس، با تخطی از عینیت‌گرایی روبرو می‌شوید. او تابلوهای نقاشی‌اش را مانند کارکترهای یک صحنه‌ی نمایش می‌بیند که وقتی به جهان نمایش پامی‌گذارند، شما را به دیدن قصه‌ای خاص و پرکشش دعوت می‌کنند. از ویژگی‌های دیگر کارهای این هنرمند استفاده از عناصر نقاشی پاپ آرت و بومی‌سازی آنها در ایران است. کاری که اندی وارهول با تکثیر تصاویر تکراری عامه‌پسند انجام داد، در این کارها تکرار می‌شود. فرقش این است که تنها عناصر تکراری زندگی پر زرق و برق را نمی‌بینیم؛ فیگورها کالاهای در دسترس و عمومیت‌یافته را در جهانی نه‌چندان مأنوس و متداول در دست دارند. تکنیک و متریال در کارهای پاک‌منش صرفا ابزارهایی برای بیان هرچه‌ بهتر احساسات و درونیات هنرمند هستند. مدادرنگی، مدادشمعی یا رنگ پخش‌شده از مدادشمعیِ داغ‌شده هر کدام می‌توانند به کار بیایند تا احساسات هنرمند هرچه نمایان‌تر به نمایش دربیاید. در این تجربه‌گرایی، فرم زیبایی‌شناختی در خدمت بیان انحصاری جهان خاص نرگس پاک‌منش نقاشی‌هایی به یادگار گذاشته که به‌راحتی فراموش نمی‌شوند و حسی از ماندگاری به جا می‌گذارند.

بام‌گردی
هومن هنرمند

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.