درباره‌ی آثار فرشته حدادپور

5

بازیابی زبان بصری ایرانی

فرشته حدادپور از هنرمندان معاصر و مؤسس برند کلاه‌های دست‌ساز فرموک است. او در طراحی پیش‌طرح‌های خود، با بهره‌گیری از برخی عناصر هنرهای تصویری سنتی ایران، از جمله موتیف‌های تزئینی و منحنی‌وار، رویکردی شخصی، خلاقانه و نوآورانه اتخاذ کرده است. این عناصر، نه در ساختار سنتی‌شان، بلکه به‌صورت تک‌عنصرهایی آزاد و بازتعریف‌شده، در هم‌نشینی بدیعی با سایر فرم‌ها ظاهر می‌شوند؛ رویکردی که حاصل نوعی کاتالیز درونی در فرآیند خلاقیت اوست. حدادپور با ساده‌سازی، برجسته‌سازی و بازآفرینی منحنی‌های سنتی و با در نظر گرفتن فرم سر به‌عنوان محور طراحی، به ترکیب‌هایی منحصربه‌فرد و هویتی دست می‌یابد. خطوط در آثار او موجز و صریح‌اند؛ زبانی بصری برای بیان مستقیم مفاهیم، بی‌نیاز از واسطه‌گری. در این میان، تعادلی ظریف میان چرخش فرم‌ها و فضای مثبت و منفی جریان دارد؛ تعادلی که ساختار اثر را زنده و پویا نگاه می‌دارد. عناصر تزئینی در آثارش، گاه در قالب الگوهای تکرارشونده و گاه به شکل ریزنقش‌هایی دقیق و تامل‌برانگیز ظاهر می‌شوند؛ رویکردی که به‌وضوح از دانش او در طراحی گرافیک و تمرکز بر بیان بینارشته‌ای نشات می‌گیرد. این زمینه تحصیلی، پشتوانه‌ای حرفه‌ای برای بازآفرینی مسیر هنری‌اش فراهم کرده است. از ویژگی‌های برجسته در طراحی‌های او، تعادل میان پیشینه و هویت فرهنگی با هویت شخصی است؛ تعادلی که در بازتولید فرم‌های سنتی، به بیانی نو و معاصر می‌رسد. بیانی که در قالب طراحی‌های مینیمال، روایت تازه‌ای از پیوند تاریخ، بدن و فردیت ارائه می‌دهد. در جهان فرموک، خلاقیت همان پیوند میان فرم و حافظه است؛ جایی که ساختار سر، نه‌فقط بستری برای کاربرد، که مسیر زنده‌ای‌ست برای بازیابی خاطره و حضور. هر منحنی و هر برش، راهی‌ست به سوی گذشته‌ای که در قالب امروز، دوباره تجسم می‌یابد. فرموک تلاشی‌ست برای بازیابی زبان بصری ایرانی در بستری معاصر. هر کلاه حاصل ساعت‌ها طراحی، انتخاب دقیق مواد، و آزمون‌های فرمی‌ست.

بام طراحی
انیس تبرایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.