درک تحولات رسانه و تاثیرگذاری بر مجلات

اهمیت و جایگاه رسانهها در زندگی روزمره ایرانیان در میانه دهه 40، با توسعه زیرساختهای رسانهای در اروپا و آمریکای شمالی همزمان و اقشار مختلف با انتشار مجلات روشنفکری با دیدگاههای متفاوت نوید بخش شروع فصلی جدید در رسانههای چاپی در کشور شدند. ایرانیان خارج از کشور نیز با انتشار مجلاتی چون «کاوه» در مونیخ و «پژوهش» در بریتانیا با این تحولات همراه شده بودند. «هما» نیز که از ابتدای فعالیت خود کاتالوگها و بروشورهای موضوعی منتشر میکرد با درک تحولات صنعت رسانه و تاثیرگذاری مجلات بر انتخابگری جوامع و مللی که به ممالک آنها پرواز داشت، تشکیل گروه مجلات فارسی و انگلیسیزبان را ذیل بخش روابط عمومی در دستور کار خود قرار داد و همزمان با انتشار مجلات، خسرو بیات در سال 1347 لوگوی سازمانی را باز طراحی کرد. همچنین با اجرای برنامه سوم و چهارم توسعه عمرانی که در آن 1.9 میلیارد دلار به بخش منابع انسانی اختصاص داده شده بود وضعیت آموزشی کشور رو به بهبود رفت. در همین زمان با افزایش شمار دانشجویان ایرانی در دانشگاههای آمریکای شمالی و اروپای غربی از 18 هزار به 80 هزار نفر قرارداد خرید دو فروند جت بوئینگ 707 منعقد شد و در نتیجه هواپیمایی ملی برای دانشجویان پرشماری که برای سپری کردن تعطیلات سالانه به ایران سفر میکردند پروازهای تخفیفدار و چارتر خود را افزایش داد و تعداد پروازهای هفتگیاش به اروپا در تابستان به نه و در زمستان به هفت پرواز رسید.
از سویی دیگر پروازهای داخلی نیز حجم زیادی از سفرها را در اختیار گرفت. بنا به گزارش رسانهها در این سال تعداد کل پروازهای هفتگی به برخی از شهرهای مهم از فرودگاه مهرآباد بدین قرار بود: به آبادان چهار پرواز در هفته، به تبریز هفت پرواز و به مشهد چهارده پرواز. همچنین پروازهای خارجی در هفته به بیروت سه پرواز، استانبول چهارپرواز، فرانکفورت چهار پرواز، پاریس پنج پرواز لندن هفت پرواز و مسکو دو پرواز بوده است.
این سند در نمایشگاهی با عنوان «صبحانه در تهران، ناهار در پاریس» با کیوریتوری محمد مخبری و شیما طاهریپارسا در گالری دنا به نمایش گذاشته شد.
بام اسناد پژوهشی
گروه پژوهش پشتبام
