تاریخچه طراحی لوگو «هما»

2

از مهمترین لوگوهای تاریخ طراحی گرافیک معاصر ایران

تهران دهه 40 متاثر از ورود سرمایه‌های خارجی و اجرایی شدن برنامه سوم توسعه عمرانی است و هسته مرکزی شهر، بار فعالیت‌های اداری و بازرگانی را به دوش می‌کشد. شهر از شمال، جنوب، شرق و غرب در حال گسترش است. در همین زمان است که هما اداره کارگزینی خود را در خیابان سعدی، قلب تپنده اقتصادی تهرانِ در حال توسعه تاسیس می‌کند، ساختمانی در انتهای کوچه بانک تجارت.

این اداره در جهت تسریع روند تکمیل کادر «هما» پیرو یک آگهی در مجلات و روزنامه‌های پرخواننده و رایج از کارکنان دو شرکت هواپیمایی منحل شده ایران و پارس دعوت می‌کند تا جهت تکمیل نیروی هما با تکمیل فرم استخدام به این مجموعه بپیوندند.

همچنین در این سال، طراحی لوگوی «هما» در مطبوعات به مسابقه گذاشته و از هنرمندان و طراحان گرافیک برای طراحی یک لوگو دعوت به همکاری می‌شود. ادوارد زهرابیان پیرو این آگهی، یکی از مهم‌ترین لوگوها در تاریخ طراحی گرافیک معاصر ایران را طراحی و اجرا می‌کند. این لوگو در آتلیه محسن فروغی در دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران طراحی شد و با حضور هوشنگ سیحون و تنی چند از استادان دانشکده هنرهای زیبا در جایگاه داوری، طرح او به عنوان اثر برگزیده مسابقه پذیرفته و همین مساله موجب می‌شود که هما با لوگویی رسمی به ثبت برسد.

این سند در نمایشگاهی با عنوان «صبحانه در تهران، ناهار در پاریس» با کیوریتوری محمد مخبری و شیما طاهری‌پارسا در گالری دنا به نمایش گذاشته شد.

بام اسناد پژوهشی
گروه پژوهش پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.