مجسمه‌های پیله‌وار

4
جودیت اسکات

درباره جودیت اسکات

جودیت اسکات[1] (2005-1943)، در امریکا، به همراه خواهر دوقلویش، اما با سندروم داون و ناشنوا به دنیا آمد. اما پدر و مادرش ناشنوایی او را تشخیص ندادند و او را از سن هفت­‌سالگی در مجموعه­‌ای از آسایشگاه­‌های روانی بستری کردند.

 بیش از سی و پنج سال از عمرش را در شرایطی دهشت­‌زا به سر برد، تا سال 1985، که خواهر دوقلویش، جویس، که بدون معلولیت زاده شده بود، قیم قانونی او شد و او را به کالیفرنیا برد. در آنجا جویس اسکات را در مرکز هنری رشد خلاق اوکلند[2] ثبت نام کرد، یکی از نخستین جاهایی که برای معلولان جسمی و روحی آزادی هنری فراهم می­‌آورد. او در دو سال اول اقامتش در آنجا چیزی نساخت، ولی پس از شرکت در یک کارگاه هنری بافندگی در مورد رشته­‌های نخ وسواس پیدا کرد. وی هفده سال بعدی زندگیش را (تا زمان مرگش در شصت و یک­سالگی) الیاف را شیفته­‌وار می­‌پیچید و گلوله می­‌کرد و دور اشیاء می­‌پیچید و به آفریده­‌های خارق‌­العاده‌­اش تبدیل می­کرد، مانند بی‌­نام[3]، 2004، که یک صندلی و یک چرخ دوچرخه و یک سبد و چیزهای دیگری را در زیر لایه‌­هایی از نخ­‌هایی با آرایش رنگ­‌های کالیدوسکوپی مدفون می­‌کند.

این هنرمندِ خودآموخته از الیاف به شیوه‌­ای سراپا متفاوت استفاده می‌­کرد. مجسمه­‌های سیال و پیچیدۀ او چرخ و چرخ­‌دستی و قفل و صندلی را با گلوله­‌های نخ درهم می­‌آمیزد- گاه این قطعات را شش‌­ساعته سر هم می­‌کرد و گاه سرهم­‌بندی ماه­‌ها به درازا می­‌کشید. غالباً جایگاه اسکات را «هنر فراتر از جریان اصلی» دانسته­‌اند، اما وی واقعاً در ردۀ بزرگترین مبتکران هنر نساجی است. روش‌­های خلاقانه و مجسمه­‌های پیله­‌وار چرخان و دقیق او از اشیای یافته شده با کارکرد آن­ها که شکلی از ارتباط است- به ویژه برای کسی که نمی­‌تواند بشنود یا تکلم کند، خارق­‌العاده است.

جودیت اسکات و خواهر دوقلویش جویس
مجسمه «بی نام»،اثر جودیت اسکات، ۲۰۰۴

[1] Judith Scott

[2] Creative Growth Art Centre in Oakland

[3] Untitled

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.