ایستایی سنت و پویایی معاصر

1

درباره نمایشگاه گیتی طیبی با عناون «درنگ در زمان، بی‌بند در مکان» در گالری جاوید

گیتی طیبی در نمایشگاه اخیرش دست به تجربه‌ای زده که در آن عناصری از نگارگری ایرانی با رویکردی معاصر تلفیق شده‌اند. او در این مجموعه، با جسارت و آزادی عمل، رنگ‌ها را به‌گونه‌ای بر سطح بوم به‌کار گرفته که ضرب‌قلموهایش تداعی‌گر پویایی و حرکت‌اند. این نگاه آزادانه در برخورد با سنت، به بازتعریفی از چهارچوب‌ها و تقسیم‌بندی‌های هندسی نگارگری ایرانی انجامیده است. طیبی توانسته این تقسیم‌بندی‌ها را با ترکیب‌بندی‌هایی عمدتا عمودی یا ساختار تک‌اسپیرالی همراه کند که در عین حفظ اصالت، بیانی نوین و معاصر یافته‌اند.

در آثار این مجموعه، فضاهای بصری از پیچیدگی و عمق سه‌بعدی فاصله گرفته و ساده‌سازی‌هایی آگاهانه را به نمایش می‌گذارند. این ساده‌سازی، ضمن ایجاد پیوندی میان گذشته و امروز، به نوعی قرینگی در دل بی‌قرینگی منجر شده است که بر جذابیت بصری آثار می‌افزاید.

نور در این آثار به شکلی یکنواخت و بی‌تفاوت به پرسپکتیو، بر سطح تابیده است. این ویژگی، فضایی یکدست و همگن ایجاد کرده که برخلاف انتظار، احساس پویایی را در نگاه مخاطب تقویت می‌کند. رویکرد طیبی به نگارگری ایرانی نه تقلید صرف از گذشته، بلکه گفت‌وگویی خلاقانه و بی‌پروا با آن است که از یک سو به ریشه‌های هنری وفادار می‌ماند و از سوی دیگر به زبانی معاصر برای بیان اندیشه‌های جدید دست پیدا می‌کند.

این مجموعه در نهایت نمایشی از هنر ایرانی است که مرزهای سنت و مدرنیته را درمی‌نوردد و مخاطب را به سفری در زمان و مکان فرا می‌خواند، سفری که در آن ایستایی سنت و پویایی معاصر در تقابلی جذاب با یکدیگر قرار می‌گیرند.

بام گردی
انیس تبرایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.