درباره آثار ماکی تانامی

1

ارجحیت خط بر رنگ

 
ماکی تانامی هنرمند ژاپنی، مداد و خودکار را به عنوان ابزار اصلی در طراحی‌های خود انتخاب کرده‌ است. به‌گونه‌ای که در نقاشی‌های وی ارجهیت خط و طرح بر رنگ نمایان است. او با ایجاد لایه‌ای خاکستری سعی در ثبت سریع‌ بداهه‌پردازی در پیچیدگی طراحی‌هایش کرده است که در مرحله‌ بعدی با اجرای دقیق‌تر روی همان لایه خاکستری به تفکیک مرزها و فرم‌ها پرداخته است. این هنرمند با ایجاد در هم‌آمیختگی، گردش و دگرگونی در طرح‌هایش، نگاهی همراه با احساس نیرو و کششی همراستا با نوشدنی از طبیعت را به بیننده القا می‌کند. کشاکش این نیروها همراه با قسمتی از گیاهان، جمجمه حیوانات و چهره‌هایی است که بدون هیچ تقلایی در این دگردیسی به بیننده و یا به نقطه‌ای خیره شده‌اند. 
این اضمحلال و در عین حال شکفتن و از نو دوباره جان گرفتن همچون تفکری است که همه چیز فانی است و در لحظه‌ای که رو به نابودی و تیرگی است دوباره به طبیعت باز می‌گردد. هیچ‌چیزی به تنهایی به تکامل نمی‌رسد و تمامی اجزا به یکدیگر وابسطه هستند. این نظام و جهان‌بینی غیر ایستا در چرخه هستی به وضوح در آثار این هنرمند نمایان است که ارجاعی به فلسفه خاور دور از تبادل میان نیروهای خیر و شر دارد. 
بخش اعظمی از کادر طراحی‌های وی به شخصیت‌هایی پرداخته است که نمایانگر نیروهای مافوق بشری است و کنشی غیر فعال را روی کاغذ نشان می‌دهد. در برخی از آثارش با اضافه کردن ورق طلا و طراحی خطی بر روی آن، اشاره‌ای به این مقام والا داشته است. لطافت سحرآمیز و در عین حال ازدحام موجود در پیچیدگی‌ خطوط و فرم‌ها تعادلی بین تمامی اجزا برقرار کرده است که با چهره آرام شخصیت‌های موجود در آثار وی هماهنگ شده است. شخصیت‌هایی که در کشاکش طوفان موجود در پیچیدگی فرم‌های برگرفته از طبیعت، شباهتی به چهره‌ آرام و ساکن بودا، در هویت تاریخی و فرهنگی سرزمینی دارد که هنرمند از آن برخواسته است.

بام طراحی
انیس تبرایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.