سادگی و آرامش

46

در زادروز محمود جوادی‌پور

محمود جوادی‌پور، نقاش و تصویرگر برجسته، در ۱۳ شهريور ۱۲۹۹ در محله اميريه تهران به دنيا آمد. پدر و مادرش اهل هنر بودند. پدرش زمانی كه متوجه علاقه فرزندش به موسيقی شد، به او پيشنهاد كرد كه ساز مورد علاقه‌اش را انتخاب كند. هرچند علاقه به موسيقی در او وجود داشت، به‌تدريج اين اشتياق به سمت نقاشی كشيده شد. او خود در این باره گفته است: «پس از نااميدشدن از فراگيری موسيقی به نقاشی روی آوردم؛ زيرا نقاشی اين امكان را به من می‌داد كه پيش خودم تمرين كنم و ذهنياتم را به همان صورت بچه‌گانه روی كاغذ بياورم. آن‌قدر مشتاق بودم كه هر وقت فرصتی دست می‌داد، نقاشی می‌كردم. حتی در اغلب ساعات درس، در حالی كه ظاهراً گوشم به درس بود، زير نيمكت طراحی می‌كردم. چهره معلمانی كه حالت ويژه‌ای داشتند، بهترين سوژه برای نقاشی من بود. آنها را تا حدودی كاريكاتوروار طراحی می‌كردم و بعد از خوردن زنگ، هم‌كلاسی‌ها دورم جمع می‌شدند، كارهايم را كه نشانشان می‌دادم، شاد می‌شدند.»

جوادی‌پور تحصيلاتش را از دبستان سلطانی آغاز كرد و سپس در دبستان علامه ادامه داد و در سال ۱۳۱۲ گواهينامه ششم هنرستان صنعتی ايران و آلمان را در رشته آهنگری و ماشين‌سازی دريافت كرد. آموزگار ادبياتش در هنرستان، نيما يوشيج بود. پس از اتمام دوره تحصيل در هنرستان، در آزمون ورودی دانشكده هنرهای زيبا پذيرفته شد.

علاقه وی به عالم هنر باعث شد تا در سال ۱۳۲۲ در چاپخانه بانک ملی ايران به‌عنوان نقاش چاپخانه به‌صورت نيمه‌وقت استخدام شود. در اين زمان با مطالعه و تلاش، شيوه چاپ رنگی عكاسی را آزمود و موفق شد نخستين چاپ رنگی را در ايران انجام دهد. او بعدها علاوه بر طراحی و نقاشی و چاپ آثار ماندگاری در حوزه گرافیک و تصویرگری کتاب خلق کرد. ت

تلفیق نگاه نو با مضامین، رنگ‌ها و حال و هوای هنر و نقاشی ایرانی ویژگی عمده آثار اوست. گرایش به شیوه بیان ایرانی و جست‌وجوی هویت بومی در آثار جوادی‌پور و هم‌نسلان وی مشهود است. رنگ و خط و فضاسازی آثار تصویرگری وی ملهم از سنت نگارگری ایرانی است. این امر هم در آثار آبرنگ و هم در گراوورهای وی به چشم می‌خورد. نقاشی‌های جوادی‌پور حاصل دوره‌های متفاوت تجربه‌گری اوست، اما انگار وجه مشترک همه آنها سادگی و آرامش است. گویی که آثار وی از ما می‌خواهند که پیچیدگی‌ها و قید و بندهای زندگی روزمره و فریبندگی دودآلود شهرهای پرازدحام را رها کرده و به خلوت ساکت طبیعت و زندگی طبیعی بنگریم.

عضویت پیوسته فرهنگستان هنر، عـضویت هيات‌ موسس اولين مركز هنرهای تجسمی در ايران به نام «آپادانا كـاشانـه هـنرهـای زيبا»، عضویت هيات بنيانگذار انجمن هنری جوانان، تدريس در دانشكده هنرهای زيبای دانشگاه تهران، نمايندگی وزارت فرهنگ و هنر در شورای عالی تمبر، نمايندگی دانشكده هنرهای زيبا در شوراهای موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران، نمايندگی دانشكده هنرهای زيبا در دفتر فنی وزارت دادگستری، مديریت گروه هنرهاى تجسمی دانشكده هنرهاى زيبای دانشگاه تهران و سرپرستی آموزش دانشكده هنرهاى زيبای دانشگاه تهران از جمله مسئولیت‌های محمود جوادی‌پور در طول زندگی پُربارش بود.

جوادی‌پور نقاشی‌های ارزنده فراوانی کشیده است که برخی از آنها در موزه‌های ايران و آمريكا قرار دارد. محمود جوادی‌پور، چهره ماندگار هنر کشور، پس از سال‌ها فعالیت مستمر و خلق آثار هنری جاودانه، سرانجام در روز پنجم آذر ۱۳۹۱ درگذشت.

بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.