از دانش و رویا گفت و رفت

30

جواد مهدی‌زاده درگذشت

باخبر شدیم که متاسفانه استاد جواد مهدی‌زاده، جامعه‌شناس و پژوهشگر فرهیخته، خوش‌سخن و مهربان از میان ما رفته است. او از دانشمندانی بود که با وجود تمام ناملایمات، در راستای ایجاد بستری برای گسترش دانش تلاش کردند. دانش و شور شوق آگاهی همواره با وی بود. او در مقدمه آخرین کتابش نوشته: «هدف این کتاب بازشناسی و ابهام‌زدایی از ماهیت و جایگاه هنر به عنوان نوعی جهان‌نگری و نیرویی رهایی‌بخش در راه فهمیدن و ساختن دنیایی انسانی‌تر و زیباتر است. به زبان شاعرانه پابلو نرودا، اگر عشق و شور نداشته باشیم، سفر نکنیم، کتاب نخوانیم، عادت‌هایمان را تغییر ندهیم و به دنبال رویاهایمان نرویم، آرام آرام خواهیم مرد.»

برخی از پژوهش‌های وی که گاه یک دهه یا بیشتر زمان برده، کاری است که باید توسط گروهی از پژوهشگران و با حمایت نهادها انجام می‌شد که به دلایل بسیار، چنین امکاناتی به افرادی چون مهدی‌زاده اختصاص نیافت. او به تنهایی و بدون کوچکترین حمایتی پژوهش‌های گران‌سنگی را به ثمر رسانده است؛ آخرین کتاب وی با عنوان «زمینه‌های هنرشناسی»، یکی از این پژوهش‌های سترگ و قابل تامل در زمینه شناخت و تبیین هنر است که عنوان کتاب سال 1402 را از آن خود کرد.

جواد مهدی‌ژاده که در سال 1321 متولد شده بود، دانش‌آموخته کارشناسی حقوق (1344) و کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهران (1349) بود. او تحصیلات خود در دکتری جامعه‌شناسی را در انگلستان پی گرفت و پس از بازگشت به تهران، پژوهش در زمینه جامعه‌شناسی، معماری و هنر را آغاز کرد و سال‌ها در دانشگاه تهران به تدریس مشغول بود.

بسیاری از پژوهش‌های وی به طرح‌های مطالعاتی متعدد در زمینه شهرسازی و توسعه گردشگری منجر شد. او همچنین مقالات بسیاری در زمینه‌های مختلف نسبت فرهنگ، هنر و معماری و جامعه تالیف کرده و حاصل پژوهش‌های وی برای دیگر پژوهشگران و دانشجویان راهگشا بوده است.

او علاوه بر مقالات بسیار در زمینه جامعه شناسی‌هنر، جامعه‌شناسی شهری و ادبیات، کتاب‌هایی چون “اندیشه‌های نو در مدیریت و حکم روایی” (نشر آگاه)، “هند دیگر یا جامعه شناسی هند” (انتشارات علم)، “زنان، شهر و شهرسازی” (نشرآگاه)، “برنامه‌ریزی راهبردی توسعه شهری” (انتشارات وزارت مسکن و شهرسازی) و “زمینه هنرشناسی و جهان نگری هنری” (نشر پیله) را تالیف و منتشر کرده است.

درگذشت این استاد گرامی را به خانواده ایشان و به اهالی دانش و فرهنگ تسلیت عرض می‌نماییم.

بام خبر


فرشید پارسی‌کیامشاهده نوشته ها

Avatar for فرشید پارسی‌کیا

فرشید پارسی کیا زاده‌ تهران، هنرمند، مدرس، طراح و نویسنده‌ حوزه‌ی فرهنگ و هنر است. وی یکی از چهره‌های مهم نسل پنجم طراحان گرافیک ایران است که در حو‌زه‌ی طراحی نشریات، پوستر، تبلیغات، پژوهش و آموزش گرافیک فعال و پرکار بوده. فرشید پارسی کیا همچنین مدیرهنری گالری دنا و صاحب امتیاز و سردبیر نشریه تخصصی هنرهای تجسمی پشت بام است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.