سفری به ایران

28

کتاب سفری به ایران مجموعه‌ای از طرح‌های «لویی امیل دوهوسه» نقاش و نظامی فرانسوی است که از مناظر و مردم ایران بین سال‌های ۱۲۳۶ تا ۱۲۳۸ در زمان ناصرالدین شاه قاجار کشیده است. منوچهر فرمانفرمائیان این مجموعه را جمع‌آوری کرده و به فرمان محمدرضا شاه پهلوی توسط بنیاد فرهنگ ایران به چاپ رسیده است. این کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی‌ست و علاوه بر طرح‌هایی از شهرهای ایران چون قم، دروازه زنجان، دروازه شمیران و ارگ تبریز طرح‌هایی نیز از زنان و مردان ایرانی با آداب و رسوم و قومیت‌های متفاوت چون زنان ارمنی، بلوچ، ترکمن را مشاهده می‌کنیم.

«بنیاد فرهنگ ایران» نهادی پژوهشی بود که برای پاسداشت، گسترش و پیش‌برد زبان فارسی در مهر ۱۳۴۳ بنیان شد. بنیاد فرهنگ ایران سازمانی غیرانتفاعی و دارای شخصیتی حقوقی بود. پرویز ناتل خانلری دبیرکل بنیاد فرهنگ ایران بود. مرکز بنیاد فرهنگ ایران در تهران قرار داشت. هم‌چنین در اساسنامه بنیاد آمده بود که بنیاد فرهنگ ایران برای پیشبرد و گسترش ادبیات فارسی و چامه‌سرایی، که «میراث فرهنگی ایران» است، بنیان گذارده شده است. در حال حاضر بنیاد فرهنگ ایران تحت عنوان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

منوچهر فرمانفرمائیان زاده ۱۲۹۶ در تهران و درگذشت ۱۳۸۲ در کاراکاس، سیزدهمین فرزند شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما و بتول احشمی کرمانشاهی(خانواده اشرافی کرمانشاه)، برادر نصرت الدوله و یکی از چهره‌های سرشناس نفت ایران در دوران پهلوی است. او در خانواده‌ای به دنیا آمده‌است که تقریبا همه اعضای آن افرادی سرشناس و جز طبقات خاص جامعه بوده‌اند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.