از عمق کهن به سوی نور

13

درباره نمایشگاه آثار هما منصوری با عنوان «معجزه فرسوده» در گالری جاوید

هما منصوری در مجموعه اخیر خود به بازنمایی حافظه بصری از خاطره مناظر درختان، صخره‌ها، بناهای روستایی و چهر‌های کهنسال پرداخته است. او بدون هیچ الگوی از پیش تعیین شده‌ای، با ایجاد لکه‌های رنگی و طراحی روی آن، به دنبال ابزاری برای بیان هویت فردی در میان خطوط و سطوح متشکل از پارگی، پوسیدگی، پیری و فرتوتی است. در آثار وی گستره‌ای از تمهیدات متشکل از لکه‌های رنگی در اشاره به طبیعت و مناظر آن با طراحی تکمیل گردیده است. کنتراست موجود بین رنگ و لکه‌های تیره و روشن در راستای مضمون طراحی‌ها است. تنه‌های پر پیچ و خم درخت‌ها در تاریکی گرفتار شده‌اند و ناگاه در پی یافتن روزنه‌ای به نور، مسیر خود را تغییر داده‌اند.

همین رفتار در طراحی صخره‌ها نیز تکرار شده است. دره در عمق تاریکی است و در عین حال نمایی از نقطه‌ای روشن و پر نور را در بالاترین سطح نمایش می‌دهد. درخت به عنوان ابزار بیانی در مرز مشخص بین تیرگی و روشنی نمایی از نشان از بیان شخصی هنرمند دارد که انگار یکی شدن با طبیعت را دنبال می‌کند. جای‌گذاری عناصر طبیعت، چهره‌ها، ریشه‌های کهنسال و عناصری از این دست در جابه‌جای تصاویر به گردش نگاه و عمق و بعد تصاویر انجامیده است. از سوی دیگر در مواردی برخی چهره‌ها چنان از صخره و درختان بیرون زده‌اند که یادآور رخ‌نمون‌های نگارگری ایرانی است.

بام گردی
انیس تبرایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.