آدری فلک درگذشت

13

آدری فلاک، از پیشگامان نقاشی فوتورئالیستی، در ۹۳ سالگی درگذشت.

آدری فلک، نقاش و پیکرساز فمینیست و یکی از بنیان‌گذاران فوتورئالیسم، در 28 ژوئن در نیویورک درگذشت. فلک در سال 1931 در نیویورک به دنیا آمد و با دریافت بورسیه در مدرسه هنر ییل کانکتیکات، که توسط جوزف آلبرز، مدرس و نقاش انتزاع هندسی، تاسیس شده بود، تحصیل کرد.

به عنوان یک هنرمند جوان، فلک در صحنه هنری شهر نیویورک غوطه‌ور بود و با اکسپرسیونیست‌های انتزاعی مشهوری مثل جکسون پولاک – که پیشرفت های او را رد کرد – و ویلم دی کونینگ در کلوپ خیابان هشتم و میخانه سدار، دمخور می‌کشید. در آغاز از رئالیسم تا اکسپرسیونیسم را تجربه کرد. سپس مدتی به نقاشی انتزاعی و به‌ویژه اکسپرسیونیسم انتزاعی گرایش پیدا کرد، اما پس از مطالعات بیشتر در دهه 1960، فضایی را برای خود در خط مقدم فتورئالیسم ایجاد کرد.

هالیس تاگارت، گالرییست این هنرمند، به می‌گوید: «سهم آدری فلک در تاریخ هنر آمریکا غیر قابل انکار است. آدری همواره در به چالش کشیدن روندهای هنری زمان خود پیشگام بود.»

فلک با نقاشی از عکس‌های خودش، نقاشی‌های طبیعت بی‌جان با اندازه بزرگ خلق کرد که اغلب جلوه‌های شخصی زنانه مانند جواهرات، لوازم آرایش، ظروف شیشه‌ای عطر و همچنین مصنوعات مذهبی را به تصویر می‌کشیدند. البته آشفتگی توام با زرق و برق آثارش جلوه خاص و متفاوتی از آنچه به طور کلی به عنوان طبیعت بی‌جان می‌شناسیم، نمایان می‌کند.

فلک در بیانیه‌ای خطاب به موزه بروکلین نوشت: «من کد نانوشته موضوع قابل قبول را شکستم. فوتورئالیست‌ها ماشین‌ها، موتورسیکلت‌ها و صحنه‌های خالی خیابان را نقاشی کردند؛ عبارات جالب، اما بی احساس و پیش پا افتاده‌ای برای توصیف این جریان استفاده می‌شود. باید فراتر رفت. در هر حال، کار من انسان‌گرا، احساسی و مملو از تصاویر نمادین ارجاعی است.» در واقع او کار خود را برتر از نقاشان همزمان خود و به ویژه مردان دانست و با این مدعا جنجالی به پا کرد و برخی از منتقدان در ابتدا از چنین موضوعی خشمگین شدند. در نقدی برای نیویورک تایمز در سال 1976، هیلتون کرامر، فلک را «باربرا استرایسند فوتورئالیسم» نامید و اظهار تاسف کرد که او اولین هنرمند جنبش بود که آثارش را توسط موزه هنرهای مدرن نیویورک خریداری کرد. اما با پشتکاری که در نهایت هفت دهه طول کشید، رویکرد پیشگامانه فلک در آزمون زمان برنده شد.

در دهه 1980، فلک فوتورئالیسم را پشت سر گذاشته بود تا زمینه هنری جدیدی را ایجاد کند و به ساخت مجسمه‌های برنزی الهه‌های زن در مقیاس بزرگ مشغول شد. اتریشیا ماتیوس در سال 1994 نوشت: «فلک یکی از هنرمندان فمینیست اولیه است که کارشان در ایجاد ایده‌های جدید در مورد بازنمایی زنان بسیار مهم بود و الهه‌های وی همچنان قلمرو جدیدی را ترسیم می‌کنند.» فلک بعدها و در دو دهه اخیر هم به تلفیق نقاشی فتورئالیستی با تصاویر فرهنگ عامه و همچنین شمایل افسانه‌ای و مذهبی روی آورد و حاصل کارش آثاری شد که برخی منتقدان آن را در ردیف اول نقاشی پست پاپ قرار می‌دهند. برخی هم به طرز اغراق‌آمیزی آثار اخیر وی را «باروک پست پاپ» می‌نامند.

قرار است نمایشگاهی از آثار وی با عنوان «آدری فلک اکنون» در موزه هنر پریش نیویورک، از تاریخ سیزدهم اکتبر 2024 تا ششم آوریل 2025 برگزار شود.

بام خبر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.