نقاش بناهای انتزاعی

25

هادی جمالی درگذشت

هادی جمالی، نقاش و تصویرگر گرانقدر، در سن 74 سالگی درگذشت. او که اردیبهشت 1329 در شیراز متولد شده بود، دانش‌آموخته معماری داخلی از دانشگاه هنر و همچنین کارشناسی ارشد طراحی صنعتی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد بود. او را اغلب با نقاشی‌های انتزاعی و هندسی که از دهه 1370 کشیده می‌شناسند.

جمالی به اکسپرسیونیسم انتزاعی گرایش داشت و گویی بناهایی انتزاعی را طراحی می‌کرد. معتقد بود این سبک، نوعی از آبستره است که تأثیر بیشتری دارد و تا حدی خشونت در آن هست و بنابراین از آبستره رمانتیک فاصله دارد و به دنیای امروز نزدیکتر است. از اواخر دهه1370، آثاری انتزاعی با دوخت، خراش، شیار و رنگ‌گذاری بر ورق آلومینیوم روی بوم می‌ساخت که بافت خشن سطوح و فرم‌های آن تن خراشیده و زخم خورده را تداعی می‌کرد. بسیاری از نقاشی‌های وی حاصل ترکیب رنگ و فرم‌های هندسی معماری و سطوح تخت نقاشی است که نشان از تاکید هنرمند بر ماهیت رسانه نقاشی دارد.

جمالی در سال ۱۳۷۹ به عضویت گروه +۳۰ درآمد که متشکل از هنرمندانی با گرایش‌های مختلف هنری بود که قصد نزدیک شدن به هنر مفهومی و به کارگیری رسانه‌های جدید داشتند و نمایشگاه‌های مهمی در ایران، ژاپن، ایتالیا، فرانسه و ارمنستان برگزار کردند.

هادی جمالی همچنین سابقه تدریس در چندین دانشگاه را داشت و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو افتخاری انجمن هنرمندان نقاش ایران و عضو چندین گروه هنری بود. آثار وی در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری، در داخل و خارج از کشور به نمایش درآمده است.

جمالی کسب جوایز مختلف، ارائه مقالات هنری در سمینارهای دانشگاهی و مراکز فرهنگی، تألیف کتاب‌های آموزش طراحی، داوری مسابقات هنرهای تجسمی و اجرای نقاشی‌های دیواری در تهران را نیز در کارنامه خود دارد. او همچنین کتابی با عنوان «اسکیس و راندو با ماژیک و روان‌نویس» چاپ کرده که حاصل ۲۶ سال تجربه تدریس اوست.

بام خبر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.