احوالات ملتهب آدم‌ها

67

درباره آثار میلاد مروتی

میلاد مروتی طراح، نقاش تصویرگر، کارتونیست و کاریکاتوریست، در سال 1366 در سقز متولد شد. با وجود محدودیت‌های بسیار و محرومیت از آموزش رسمی هنر، از نوجوانی به طراحی و نقاشی می‌پرداخت. هرچند که بعدها به دانشگاه راه پیدا کرد و کارشناسی ارشد معماری را به اتمام رساند، اما به نوعی از هنرمندان خودآموخته محسوب می‌شود، زیرا که خودش طراحی و نقاشی را به صورت تجربی آموخته است.

مروتی رویکردهای متفاوتی را در قالب چند سبک از جمله سوررئالیسم و اکسپرسیونیسم تجربه کرده و در اغلب آثار اخیرش نمودی از دغدغه‌های اجتماعی دیده می‌شود. او که به تصویرسازی‌های مطبوعاتی نیز علاقه دارد، در این زمینه نیز فعال بوده و اغلب کارتون‌ها و کاریکاتورهایش مربوط به همین حوزه می‌شود. او هم در طراحی تصویرهایی با موضوعات اجتماعی مشخص و هم در طراحی تک‌چهره‌ها از انواع خطوط و سطوح استفاده می‌کند تا مضمون مد نظر را با مبالغه و بیان‌گری هر چه بیشتر در مقابل دیدگان بیننده بگذارد. در همین راستا معمولا از طنز تصویری سیاه استفاده می‌کند و علاوه بر جلب نظر مخاطب، با صراحت پیام خود را منتقل می‌کند. چنان که در مصاحبه‌ای درباره کاریکاتور و انتخاب رویکرد طنازانه در آثارش گفته: «به نظر بنده دنیای طنز و زبان طنز زیباتر و رساتر و سازنده‌تر است و ساده‌تر می‌تواند منظور خود را به مخاطب منتقل کند».

طنز و کاریکاتور سیاه بنا دارد که انسان را به تفکر وادارد و مسائل را از دیدگاه دیگری به معرض نمایش بگذارد، به گونه‌ای که چنان برجسته شود که نتوان آن را نادیده گرفت. مروتی هم با چنین رویکردی معضلات وجود و زیست اجتماعی انسان امروز را با طنزی گزنده و صریح به تصویر می‌کشد. در همین راستا از شیوه‌های استادان پیشین نیز وام می‌گیرد و گاه همچون کامبیز درمبخش با خطوط ساده پیکرها را به تصویر می‌کشد و گاه همچون کیومرث کیاست از بافت‌های زمخت در پیکرها استفاده می‌کند تا رنج بیشتری را نمایش دهد.

دغدغه انسان در معنای عام کلمه در اغلب آثار میلاد مروتی به چشم می‌خورد؛ او مجموعه‌های متعددی با موضوعات مشخصی همچون بیماری‌های خاص، به ویژه دیستورفی، معضلات ناشی از اختلاف طبقاتی، جنگ، اعتراضات اجتماعی، از دست دادن عزیزان و غیره کار کرده است. او در همه این مجموعه‌ها بر آن بوده تا نوعی از زیبایی‌شناسی مبتنی بر فرهنگ را حفظ کند. همچنین گویی که در پی کشف عواطف انسانی از طریق مواجهه با تصویر بوده است. همین امر او را به تجربه شیوه‌ها و رویکردهای متفاوت سوق داده است.

او با شکست ریتم و آناتومی در راستای برانگیختن عواطف ما آثاری ساخته که علاوه بر پیش کشیدن محسوسات و ملموسات زندگی، ما را به خوانش و دریافتی متفاوت از وضع موجود می‌خوانند؛ درست همان کاری که بزرگان این نوع اط طراحی و تصویرسازی و کاریکاتور انجام داده‌اند.

میلاد مروتی علاوه بر تصاویری که در مطبوعات منتشر کرده، چندین نمایشگاه انفرادی در ایران، اسپانیا، آلمان و آرژانتین و همچنین چند نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی را در کارنامه خود دارد.

بام هنرمند
بهمن تندرکیا

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.