لوییس بورژوا هنرمندی که بیشتر با مجسمههای غولآسایی از عنکبوت شناخته شده، دارای مجموعهای شامل دویست و بیست طراحی است که بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵ و در ساعات بیخوابی نیمه شب کشیده است. این آثار در قالب دو جلد کتاب به چاپ رسیده است.
بورژوا عمدتا با استفاده از قلمو و مداد و رنگهای محدود از قرمز، آبی و سیاه به طراحی از خاطرات روزانه و کنشهای درونی و رنج بیخوابی پرداخته است. در کنار اغلب طرحها نوشتهها و اشعاری به دو زبان فرانسه و انگلیسی دیده میشود. موضوعات متنوع طرحها متشکل از مناظر کوههای به هم پیوسته از دوران کودکی هنرمند، اندام انسانی، پیکر زن، طرحهای آبستره هندسی و غیره است که همگی مربوط به بخشی از ذهن و خاطرات هنرمند است. عنصر غالب اکثر طرحها، تکرار و ریتم و ضرباهنگی است که حول محور و مداری واحد در جریان است. مثلا در طرحهای آبستره، شاهد ریتم مرکزی متناوبی هستیم که بر تنوع ضخامت خط و کنتراست بالا استوار است و فرم اغلب آنها همچون تار عنکبوت است. گویی که هنرمند بنا دارد بیننده را به قعر و مرکز دالان فرو برد و او را وادار به تلاش در پی خروج از این هیپنوتیزم کند. در طرحهایی که هنرمند از پیکر زن کشیده، برخی اندامها همچون دست، نادیده گرفته شده و گویی که به دید وی اهمیت چندانی نداشته است. در عین حال اغراق و تغییر و تحول در قسمتهای دیگری که به داخل پیکر رخنه کرده، کاملا مشهود است. لکههای قرمزرنگ با دورگیری مدادی، همچون تومورهایی در حال شکل گیری و رشد و نمو هستند. طرحهایی که حاکی از تلاطم درونی هویت هنرمند است.
لکههای رنگی همچون بافتهایی هستند که در قسمتهای مختلف کاغذ جایگذاری شدهاند و مدارهای مواجی را تداعی میکنند که از پی انداختن سنگی به درون آب امتداد پیدا میکنند. گویی که فکری به ذهن هنرمند خطور کرده و زنجیروار ذهن و جسم وی را در بر گرفته است و حالا او بنا دارد که نگاه و ذهن ما را با خود همراه کند؛ آن هم به سادگی هر چه تمامتر.
بام طراحی
نویسنده: انیس تبرایی