درباره “داوود”
١) مجسمه ی حيرت انگيز دوران رنسانس، با ارتفاع ٥ متر و وزن ٥ هزار و ٤٤٨ كيلوگرم از بلوک مرمر سفيد يک تكه، بين سال های ١٥٠١ تا ١٥٠٤ توسط ميكل آنژ ٢٦ ساله خلق شده است.
٢) مجسمه داوود بيشتر از ٥٠٠ سال است كه در آكادمی هنرهای فلورانس نگه داری می شود.
٣) ٥٠ سال پيش تر از شروع داوود توسط ميكل آنژ، همان بلوک مرمر به دليل وجود تَرَک و نواقص طبيعی سنگ، توسط دوناتلو(Donatello) رها شده بود.
٤) برخلاف دوناتلو و وروکیو (Donatello,Verrocchio) كه طبق سنت هنری معمول داوود را پيروز جنگ گوليات به تصوير در میآوردند ميكل آنژ او را برهنه و آمادهی نبرد خلق كرد.
٥) در جريان اعتراضات سال ١٥٢٧ معترضين ياغی با پرتاب صندلی، دست چپ مجسمه را از سه نقطه شكستند.
٦) در سال ١٨٥٧ ملكه انگليس، ويكتوريا به حدی از ديدن برهنگی مجسمه غافلگير شد كه دستور داد پيش از نمايش نسخهی كپی در موزه ويكتوريا آلبرت برگ انجيری گچی روی عورت مجسمه نصب كنند.
٧) برخی معتقدند اغراق در دست راست داوود به خاطر ناميده شدنش در كتاب مقدس با عنوان “دستان توانمند” است.
٨) شايد قرن ها عدم توجه به نقص چشمان داوود به دليل ارتفاع بلند اين مجسمه بود.
اگرچه در قرن بيستم به لطف پروژهی عكس برداری ديجيتال دانشگاه استنفورد، تصوير كاملی از اين مجسمه به دست آمد كه مشخص شد درحالی كه چشم چپ به سمت جلو خيره شده چشم راست به سمت ديگری نگاه مي كند.
٩) انتقال مجسمه از استوديو ميكل آنژ به ميدان پالاتزو وکیو (Palazzo Vecchio) كه مسافتی كمتر از يک و نیم کیلومتر داشت با كمک ٤٠ نفر ٤ روز به طول انجاميد.
بام مجسمه سازی
دبیر: فرزانه حسینی
خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان: