ولفگانگ لایب/از تائو و ذن بودیسم تا گردههای فندق
«چیزی که نمیتوانید باور کنید واقعیت دارد؛ همانا واقعیترین چیز است.»
ولفگانگ لایب هنرمند آلمانی متولد ۱۹۵۰ میلادی، بیشتر به خاطر چیدمانها و مجسمههایی از عناصر طبیعی مانند شیر، مرمر، گرده، برنج و موم عسل، شناخته میشود. لایب در کودکی همراه خانوادهاش به دهکده کوچکی نقل مکان کرد. جاییکه پدرش خانهای شیشهای با طراحی معاصر در محیطی از چمنزار و جنگل ساخته بود. زندگی در این محیط، تاثیر قابل توجهی بر او گذاشت. «یاکوب براکله» نقاش منظرهپرداز، دوست صمیمی لایب شد و عشق به هنر را به او منتقل کرد و از طریق این دوستی، در کودکی با فرهنگ و فلسفههای شرق آشنا شد و علاقه ویژهای به لائوتسه، تائوئیسم و ذن بودیسم پیدا کرد. او همراه با خانواده به سراسر اروپا و بسیاری از کشورهای مختلف آسیایی به ویژه هند سفر کرد.
در سال ۱۹۶۸ میلادی تحصیل در رشته پزشکی را آغاز کرد، اما به مرور به این پرسش پرداخت که معنای پزشکی در این قرن چیست. او علوم طبیعی و بسیاری از تفکرات مدرن دیگر را به دلیل وابستگی به منطق و جهان مادی، محدود دانست و شروع به جستوجو در معنویتگرایی شرقی، اندیشه پیش از رنسانس و فلسفه شرق کرد. در سال ۱۹۷۲ تصمیم گرفت تحصیلات پزشکی خود را تمام و هنر را به عنوان یک حرفه شروع کند. به روستای خود بازگشت و به ساخت مجسمه «سنگِشیر» پرداخت، سنگ مرمری سفید به شکل معکب مستطیل و صیقلی که سطح رویی آن با فرورفتگی بسیار ظریفی با شیر پر شده، در نتیجه شیر با چگالی جامد سنگ مررِ سفید یکی میشود.
کارهای مینیمالیستی و استفاده از عناصر اورگانیک مخاطب را به مراقبهای درونی فرامیخواند و طنین روحانی ظریفی را منعکس میکند
از اواسط دهه هفتاد شروع به جمعآوری گرده در چمنزارها و جنگلهای اطراف خانهاش کرد و چندین دهه تا به امروز به همین کار ادامه دادهاست و چیدمانهایی با حضوری آرام و مراقبهگونه طراحی میکند. کارهای او اغلب از یک یا ترکیبی از دو ماده طبیعی ساخته شدهاند و اغلب عناصر خالص و نمادینی هستند. در یکی از کارهای برجستهاش با عنوان «الک کردن گرده فندق» در موزه موما، هنرمند با الک کردن گردههای فندق، گسترهای زرد رنگ به وسعت پنج و نیم در شش و نیم متر را ایجاد کرد. او درباره گردهها میگوید: «گرده شروع بالقوه زندگی گیاه است. به همین سادگی، زیبا و پیچیده است و البته معانی زیادی دارد. من فکر میکنم همه کسانی که زندگی میکنند، میداند که گرده گل مهم است.»
کارهای مینیمالیستی و استفاده از عناصر اورگانیک مخاطب را به مراقبهای درونی فرامیخواند و طنین روحانی ظریفی را منعکس میکند. او میگوید : «بر خلاف بسیاری از هنرمندان امروز از زیبایی نمیترسم، این عناصر طبیعی باورنکردنی هستند، چیزی فراتر از تصور، چیزی که نمیتوانید باور کنید واقعیت دارد؛ و این واقعیترین چیز است. من نمیتوانم آنها را بسازم، اما میتوانم در بودن آنها شریک باشم.» آثار ولفگانگ لایب در موزههای مختلف از جمله موزه هنر مدرن نیویورک، هنرهای معاصر رم، موزه ملی هنر مدرن توکیو به نمایش در آمده است. او همچنین نماینده آلمان در بینال ونیز در سال ۱۹۸۲ بود. این هنرمند اکنون علاوه بر خانه خود در آلمان، در منهتن آمریکا و دهکده کوچکی در هند نیز فعالیت میکند.
#بام_پیکرسازی
نویسنده:فاطمه صفروپر
تصاویر:
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشتبام