از چسباندن تا سرقت
به بهانه زادروز مائوریتزیو کاتلان
زمینه سیاسی و اجتماعی بستر کار بسیاری از هنرمندان است، اما مائوریتزیو کاتلان از آن دست هنرمندانی است که چنین مضامینی را به شکلی رادیکال به سخره میگیرند. او با شوخ طبعی گاه اهانتآمیزی نظم موجود را به چالش میکشد و مناسبات حاکم بر جامعه و فرهنگ عمومی را نقد میکند. بنا به نظر برخی، او کار خود را با خروج از قلمروی قراردادی زیباییشناسی آغاز کرد.
کاتلان در بسیاری از آثار خود شخصیتهای برجسته و جنجالی مانند پیکاسو، پاپ ژان پل دوم و هیتلر را در موقعیتی مضحک یا تحقیرآمیز به تصویر کشیده و همچنین از حیوانات به مثابه استعاره مرگ و شکست استفاده کرده است. او ایدههای خود را با استفاده از رسانههای مختلفی همچون پیکرسازی، چیدمان، عکاسی و چاپ محقق میکند، البته بیشتر با مجسمههای طنزآمیز و کنایی خود مشهور است.
کارهای کاتلان اغلب شامل مجسمههای مومی واقعگرایانه با پیامی صریح است
کاتلان متولد بیست و یکم سپتامبر 1960 در ایتالیا است و کار خود را با طراحی و ساخت مبلمان چوبی از 1980 آغاز کرد و تحصیلات هنری ندارد. کار او اغلب شامل مجسمههای مومی واقعگرایانه با پیامی صریح است؛ شهاب سنگی که پاپ ژان پل دوم را از پا درآورده، سنجابی که با هفتتیر خودکشی کرده، دزدی که سر از کف یک گالری درآورده، کاسه توالت طلایی منتظر، اسبهایی سر در دیوار، یک قبر آماده کف گالری، موزی که با نوار چسب به دیوار چسبیده بود و غیره از آثار جنجالبرانگیز هنر معاصرند.
یکی از کارهای عجیب او این بود که برای نمایشگاهی در مرکز هنری د اپل (de Appel) در آمستردام، تمام کارهای هنرمند دیگری را از گالری مجاور سرقت کرد و سعی کرد آن را به عنوان اثر خود، تحت عنوان «یک حاضروآماده لعنتی دیگر» به نمایش بگذارد. البته او توسط پلیس مجبور شد کار را برگرداند.
در سپتامبر 2016 توالتی کاربردی از طلای هجده عیار ساخت و آن را «آمریکا» نام نهاد که به مدت یک سال در میان دیگر توالتهای موزه قرار داشت و مخاطبان میتوانستند از آن استفاده کنند. در شب افتتاحیه نمایشگاه انفرادی وی در سال 2019، در موزه گوگنهایم به سرقت رفت. در دسامبر همان سال، کار دیگر وی با نام «کمدین»، که همان موز چسبیده به دیوار بود، بسیار بحثبرانگیز شد.
#بام پیکرسازی
نویسنده: بهار وفایی
تصاویر:
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشتبام