رابطه انسان و طبیعت
بسیاری بر این باورند که او مهمترین پیکرساز زن انگلیس بود. باربارا هپوورث دهم ژانویه ۱۹۰۳ در شهر ویکفیلد یورکشایر متولد شد. او سالهای ۱۹۲۰ و ۱۹۲۱ در کنار هِنری مور در مدرسه هنر لیدز تحصیل کرد. هر دو تحصیلات خود را در رشته مجسمهسازی در کالج سلطتنی هنر لندن ادامه دادند و به چهرههای برجسته هنر آوانگارد زمان خود تبدیل شدند و از روند سنتی ساخت مدلهای آماده و ماکتهای صنعتی اجتناب کردند. هپوورث در 1931، همزمان با تولد نخستین فرزندش، اولین مجسمه حفرهدار خود را ساخت. او که دغدغه روابط انسانی را داشت، از اندام به انتزاع رسید.
از سال ۱۹۳۲، که هنری مور آن را سال حفره نامید، با بن نیکلسونِ نقاش زندگی کرد. آنها مدت زیادی را در سراسر اروپا گذراندند و هپوورث با هنرمندانی چون ژرژ براک و پیت موندریان ملاقات کرد و از استودیوهای پیکاسو، کنستانتین برانکوزی و ژان آرپ دیدار کرد. این تجربهها برای هیپورث بسیار هیجانانگیز بود؛ معاشرت نزدیک با هنرمندان به او کمک کرد تا با قدرت و شفافیت بیشتری به حرفه خود بپردازد. مکتب پاریس بر هپوورث تاثیر ماندگاری داشت و او را به چهره کلیدی هنرمندان انتزاعی تبدیل شد.
در 1939 که جنگ جهانی دوم شروع شد، هپورث و نیکلسون به شهر ساحلی سنت ایوز انگلستان نقل مکان کردند و بر هنرمندان پس از جنگ تاثیر گذاشتند؛ هنرمندان جوان نوظهوری همچون مانند پیتر لنیون و راجر هیلتون.
هپوورث دریافته بود که زیبایی طبیعت مناطق اطرافش همچون راهی برای مقابله با نابودی و از هم گسیختگی ناشی از جنگ است. هنر او با وجود توجه به فرمهای انتزاعی، در درجه اول در مورد روابط بود، نه فقط رابطه بین دو شکل ارایه شده کنار هم، بلکه نسبت انسان و منظره، رنگ و بافت، و مهمتر از همه رابطه افراد در سطح فردی و اجتماعی.
«او خود یک فمینست مبارز نبود، او خواستار این بود که صرفنظر از جنسیت با او به عنوان یک مجسمهساز رفتار شود نه به عنوان یک مجسمهساز زن.»
باربارا هپوورث به عنوان یک زن در دنیای هنر که عمدتا مردسالارانه بود، نقشی فعال ایفا کرد. او معتقد بود که هنر به هیچ وجه جنسیتی نیست. آلن باونسِ منتقد درباره او میگوید: «او خود یک فمینست مبارز نبود، او خواستار این بود که صرفنظر از جنسیت با او به عنوان یک مجسمهساز رفتار شود نه به عنوان یک مجسمهساز زن.»
نام باربارا هپوورث با تاریخ و فرهنگ سنتایوز درآمیخته؛ استودیو و مجسمههایش یکی از محبوبترین اماکن این شهر است.
ویکفیلد، شهری که هپوورث در آن متولد شد، همچنان بایگانی غنی آثار این هنرمند و بستری برای هنرمندان معاصر است. اکنون شهرش به او ادای احترام میکند، او که مدام از تاثیر محیط صحبت میکرد. او میگفت: «تمام ریشههای من در یورکشایر با گذشت سالها معنای بیشتری پیدا کرد. من از این تجربیات اولیه زندگی نه تنها از نظر بصری در بافت و خط، بلکه از نظر انسانی استفاده میکنم.» هپوورث در سال ۱۹۵۰ نماینده انگلیس در بینال ونیز بود و سال ۱۹۵۹ در بینال سائوپائولو جایزه اول را کسب کرد. او بیستم می ۱۹۷۵ در سانحه آتشسوزیِ استودیو خود در گذشت.
بام پیکرسازی
نویسنده: فاطمه صفرپور
تصاویر:
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشتبام