استاد هنر و تمدن ایران رفت

40

محمدرضا ریاضی درگذشت

دکتر محمدرضا ریاضی، پژوهشگر باستان‌شناسی و استاد برجسته تاریخ هنر ایران، 27 خردادماه ۱۴۰۳ در سن 74 سالگی درگذشت. دكتر ریاضی به همراه همسرش، دکتر آرمان شیشه‌گر پژوهش‌های ارزنده‌ای در زمینه باستان‌شناسی و هنر ایران انجام داده بود و مقاله‌ها و کتاب‌های گوناگونی تالیف و ترجمه کرده بود.

کتاب‌های «فهرست نسخ خطی موزه ملی ایران»، «اصفهان»، «راهنمای موزه ملی ایران»، «فهرست نسخ خطی پزشکی کتابخانه‌های سازمان میراث فرهنگی»، «سیر پژوهش‌های فرانسویان در ایران»، «کاشیکاری قاجاری»، «فرهنگ مصور اصطلاحات هنر ایران»، «طرح‌ها و نقوش پارچه‌ها و لباس‌های ساسانی»، «آثارخانه در ایران»، «ایران سرزمین اهورایی»، «ایران سرای جاویدان» «تخت‌جمشيد پايتخت اهورایی»، «فرهنگ مصور نگاره‌های ورزشی»، «تاریخ هنر جهان» از جمله آثار این نویسنده و پژوهشگر ارجمند است. کتاب «طرح‌های اسلامی» نیز ترجمه وی بود و کتاب «طرح‌ها و نقش‌های ايرانی: از دوران پيش از تاريخ تا پايان دورۀ ساسانی» آخرین کتاب دکتر ریاضی بود که منتشر شد.

او ریاست کتابخانه موزه ملی ایران، عضویت در شورای پژوهشی موزه ملی ایران و نمایندگی سازمان میراث فرهنگی در کمیته حافظه جهانی یونسکو را در کارنامه خود دارد. او همچنین استاد تاریخ هنر ایران و جهان، هنر و تمدن اسلامی و هنرهای سنتی در دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه آزاد، دانشگاه الزهرا، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و بنیاد ایرانشناسی بود. شاگردان و همکاران وی همواره او را به دانش و مهربانی می‌شناختند. دکتر محمدرضا ریاضی با طنز خاص خود و بیان شیرین و گیرایش کلاس درس را به محفلی جذاب و دوست‌داشتنی برای یادگیری تبدیل می‌کرد. یادش گرامی و نامش بلند.

بام خبر
بخش خبر پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.