هنرمندی که نادیده گرفته شد/به بهانه زادروز هدا استرن

66

هنرمندی که نادیده گرفته شد
به بهانه زادروز هدا استرن

در سال 1950، تعدادی از هنرمندان در اعتراض به سیاست‌های فرهنگی و به ویژه برگزاری نمایشگاه “هنر امروز آمریکا” نامه‌ای سرگشاده به رییس موزه متروپولیتن نوشته و این نمایشگاه را تحریم کردند؛ این گروه که به “تند مزاج‌ها” (Irascibles) شهرت پیدا کردند در آغاز هجده نفر بودند و سپس ده هنرمند دیگر نیز به آن‌ها پیوستند. هدا استرن (Hedda Sterne) تنها زن حاضر در گروه اولیه بود. او که در میانه قرن بیستم به شهرت ملی رسید و با هنرمندان مشهوری چون جکسون پولاک، ویلم دکونینگ، بارنت نیومن و مارک روتکو و دیگران نمایشگاه داشته، تقریباً در همه روایت‌های تاریخی از صحنه هنر پس از جنگ آمریکا نادیده گرفته شده است.

هدا استرن چهارم آگوست 1910 در بخارست متولد شد. او که در دهه 1920 در بخارست، وین و پاریس تحصیل کرد، گرایش‌های دادا، سوررئالیسم و کانستراکتیویسم را دنبال کرد. تا اواخر دهه 1940 تحت تاثیر نظرات مارسل دوشان و آندره برتون بود. او که یهودی بود، در 1941 به عنوان پناهجوی جنگ جهانی دوم به نیویورک رفت. یک سال بعد، مجموعه جدیدی بر اساس خاطرات دوران کودکی خود در بخارست آغاز کرد، اما خیلی زود به مضامین و عناصر فرهنگی محیط جدید پرداخت؛ همچون هنرمندان پاپ به عناصر مصرفی و زندگی زنانه در آشپزخانه و همچون یک دادائیست به ماشین آلات صنعتی در زمینه‌ای تهی.

استرن هنرمند تجربه‌گری بود و دهه 1950 نقاشی‌های انتزاعی خود را تثبیت کرد

استرن هنرمند تجربه‌گری بود و دهه 1950 نقاشی‌های انتزاعی خود را تثبیت کرد؛ او از نخستین کسانی بود که با اسپری و رنگ آروسل کار کرد. او از فضاهای خلوت و آرام به آشفتگی و هیجان رسید و سپس با استفاده از فرم‌های هندسی و خطوط صاف تصاویری انتزاعی با عمق بسیار ایجاد کرد. در همین راستا بعدها به خلاصه‌سازی فرم‌های ارگانیک و چشم‌اندازهای طبیعی پرداخت؛ از تقسیم‌بندی‌های افقی منظم تا خطوط در هم گره خورده‌ای که حجم‌هایی زنده را تداعی می‌کنند؛ سطوح حاصل از رنگ اکریلیک رقیق و فرم‌هایی ناشی از حرکت آزادانه راپید روی آن.

اواخر دهه 1970 دوباره به نقاشی پرتره پرداخت و با کنار هم قرار دادن چهره‌های متعدد و متنوع، به شکلی نمادین به حضور اجتماعی مردم پرداخت. هر چند که بعدها دوباره با همان گرایش اصلی خود، یعنی اکسپرسیونیسم انتزاعی نقاشی کرد، اما پرتره‌های اکسپرسیو نیز همچنان در میان آثار او دیده می‌شود. استرن هشتم اپریل 2011 در یکصد سالگی در نیویورک درگذشت.
#بام_نگر
تصاویر:


برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

پشت‌باممشاهده نوشته ها

Avatar for پشت‌بام

«پشت بام» فصلنامه‌ای فرهنگی هنری

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.