در ستایش کیهان/به بهانه زادروز اتو فروندلیش

32

در ستایش کیهان
به بهانه زادروز اتو فروندلیش

اتو فروندلیش (Otto Freundlich) نقاش و پیکرساز آلمانی، دهم ژوییه 1878 در شهر استولپ استان پومرانیای پروس، در خانواده‌ای یهودی متولد شد. او که از نسل اول نقاشان انتزاعی به‌شمار می‌آید، ستایشگر کوبیسم بود. او پس از تحصیل در رشته دندانپزشکی تصمیم گرفت هنرمند شود. او پس از جنگ جهانی اول، با گروه نوامبر همراه شد و به فعالیت سیاسی پرداخت. در 1919 ، او اولین نمایشگاه دادا را در کلن با حضور ماکس ارنست و یوهانس تئودور بارگلد ترتیب داد. فروندلیش ، که از سال 1924 در پاریس زندگی می‌کرد ، با بسیاری از هنرمندان برجسته زمان خود دوست بود؛ رابرت و سونیا دلونی، آلفرد دوبلین، كاندینسكی، پیكاسو و بسیاری دیگر.

در 1925، او به گروه هنری «انتزاع ـ آفرینش» (Abstraction-Création) پیوست و از آن پس عمدتاً در فرانسه زندگی و کار کرد. ویژگی منحصر به فرد کار وی پیوند با هنرهای کاربردی بود. فروندلیش از طریق فرش‌ها، موزاییک‌ها و شیشه‌های نقاشی شده با سنت هنری قرون وسطا ارتباط برقرار کرد و به قوب خودش، در سطوح صاف و درخشان پنجره‌های قدیمی کلیسا، راهی برای غلبه بر محدودیت‌های هنر دیداری محدود به سطح و خط را مشاهده کرد. از نظر وی، انتزاع بیانگر نوسازی بنیادی فراتر از هنر بود.

«ابژه به‌مثابه آنتی تز سوژه ناپدید می‌شود و در واقع خود شخص برای هر شخص دیگری در جایگاه ابژه قرار می‌گیرد.»

سطوح رنگی منحنی در نقاشی‌های او بازتاب مفهوم فضا در فیزیک اینشتاین است که او از جوانی با آن آشنا بود. غلبه بر بازنمایی برای او بعد اجتماعی نیز داشت. او بر این باور بود که هر شکلی از ادراک مادی همواره مبتنی بر وجهی از ذهنیت است و شاید ظاهری واقعی داشته باشد، اما حقیقی نیست؛ «ابژه به‌مثابه آنتی تز سوژه ناپدید می‌شود و در واقع خود شخص برای هر شخص دیگری در جایگاه ابژه قرار می‌گیرد.»

نظم کلی کائنات همواره او را به ستایش ئاداشته بود و به همین دلیل هم بر هماهنگی رنگ‌ها در نقاشی تاکید می‌کرد و تلاش کرد تا تمام مرزهای بین جهان و بین انسان‌ها و بین همه چیزهایی را که می‌بینیم، از بین ببرد. این همان چیزی بود که او اشتراک‌گرایی کیهانی (Cosmic Communism) می‌نامید.
در هر حال در آلمان ، کار او توسط نازی‌ها محکوم و برخی از آثار او توقیف و در نمایشگاه بدنام «هنر منحرف» نازی‌ها ارایه شد. تصویری از مجسمه او که با عنوان «انسان جدید» (Der Neue Mensch) شناخته می‌شود، روی جلد کاتالوگ این نمایشگاه قرار گرفت. فروندلیش در سال 1943 دستگیر و به اردوگاه کار اجباری مایدانک (Majdanek) تبعید شد و در روز ورود به آن‌جا کشته شد.

#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن شاپوری
نویسنده: زروان روح‌بخشان
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for  زروان روح‌بخشان

سردبیر مجله آنلاین پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.