بام گرافیک/تبلیغات مینیمال

61

تبلیغات مینیمال

سال‌هاست که دنیا در سیطره تبلیغات پیچیده، پر از جزییات و رنگارنگ بوده و هست، اما در این میان گهگاه آثاری را می‌بینیم که گویی در میان شلوغی و هیاهوی تبلیغات، دنیایی خلوت و ساده، اما رازآلود از ایده‌های ناب را به رخ می‌کشند؛ دنیای جذاب و ملموس تبلیغات با سبک مینیمالیسم. مهم نیست یک آگهی خوب مینیمال چطور و به چه شکلی اجرا شود؛ چه با رنگ ها و سطوح تخت و ساده، چه با اجرایی رئالیستی، دقیق و پیچیده یا حتی با استفاده از یک فریم عکس چیدمان شده، مهم ماهیت اثر است که باید گویای ویژگی‌های مینیمالیسم باشد.

خلوت بودن تبلیغ و وجود مفهومی ناب در آن کافی است تا فضایی لذت بخش برای کشف مخاطب فراهم کند. در حقیقت در این نوع از تبلیغات، باید علاوه بر پیروی از اصول مینیمالیسم، نوعی نگرش مفهومی و روایی نیز به طرح اضافه شود [که پیشتر در بخش نشانه‌های مینیمال در مورد آن صحبت کردیم]، زیرا مفهوم در اینجا نقشی اساسی ایفا می‌کند و یک آگهی که به سادگی مفهومش را به مخاطب منتقل کند، آگهی موفق‌تری خواهد بود.

یکی از خصوصیات اصلی تبلیغات مینیمال استفاده از کمترین نوشته یا بعضا عدم استفاده از نوشتار است

بر خلاف تاثیرات این سبک بر سایر رشته‌ها مانند نقاشی یا عکاسی و غیره، که هر مخاطب می‌تواند برداشت شخصی خود را از اثر داشته باشد، اینجا طراح موظف است بر اساس یک تعریف صحیح (چکیده سفارش) به نتیجه‌ای مشخص برسد و به تبع آن مخاطب نیز باید دقیقا همان مفهوم یا بسیار نزدیک به آن را برداشت کند تا آن تبلیغ اثربخش بوده و حرفی برای گفتن داشته باشد. طبیعتا اگر مخاطب به برداشتی غیر از هدف پیش‌بینی شده برسد، آن تبلیغ شکست خورده و هم سفارش دهنده و هم طراح متضرر خواهند شد.

یکی از خصوصیات اصلی تبلیغات مینیمال استفاده از کمترین نوشته یا بعضا عدم استفاده از نوشتار است. این دقیقا روح اصلی این سبک است که بتوان آن قدر همه چیز را خلاصه و موجز کرد که نیاز به هیچ توضیحی نداشته باشد. به عقیده من، یک طراح تبلیغات برای رساندن مفهوم به مخاطب، همیشه پنجاه درصد تصویر و پنجاه درصد نوشتار در اختیار دارد و طراحی موفق‌تر است که بتواند از پنجاه درصد نوشتار استفاده نکرده یا کمترین استفاده را بکند. به عبارت دیگر تبلیغ را به صورتی طراحی و اجرا کند که نیازی به نوشتار نداشته و تصویر به تنهایی کاملا گویا باشد. البته خلاف آن هم صادق است؛ زمانی که طراح صرفا از متن در طراحی آگهی مینیمال استفاده کند.
شاید بتوان این طور جمع بندی کرد که گویا بودن مفهوم و روایتگری از الزامات یک تبلیغ خوب مینیمال است.

#بام_گرافیک
دبیر: اونیش امین الهی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

اونیش امین الهیمشاهده نوشته ها

Avatar for  اونیش امین الهی

دبیر بام گرافیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.