مدارکی برای نسبت دادن حجاری از صورت مردی روی یک دیوار، به هنرمند رنسانس میکلانژ یافت شده است.
توریستها هر روز از مقابل پرترهای مبهم میگذشتند که به تازگی یک محقق با قطعیت بیشتری گفت ممکن است توسط خود میکلانژ حجاری شده باشد.
مدارک بهتری برای نسبت داده شدن حجاری از صورت مردی روی یک دیوار، به هنرمند رنسانس یافت شده است.
آدریانو، کیوریتور موزهای در فلورانس، در ژورنال ایتالیایی Art e Dossier نوشته که شباهت زیادی بین این حجاری و طرحی از میکلانژ وجود دارد.
این طراحی در موزه لوور پاریس نگهداری میشود.
آدریانو مشغول کار روی نمایشگاهی بود که این شباهت را کشف کرد.
وی در این باره به آرتنت گفت:
«داشتم روی این کتاب کار میکردم که این عکس از لوور را داشت و ناگهان از ذهنم رد شد: این خیلی شبیه پرتره است! آن را به زنم نشان دادم و بدون توضیحی پرسیدم که چه فکر میکند و او گفت که واقعا شبیه است.»
این طراحی به اوائل قرن ۱۶ام بر میگردد، دقیقاً زمانی که میکلانژ موظف به ساخت مجسمه داوود شد.
مجسمهای که در سال ۱۵۰۴ دقیقاً کنار این حجاری قرار میگرفت. حجاری دقیقاً جایی قرار دارد که مجسمه است.
این مرد چه کسی میتواند باشد؟
آدریانو میگوید که ممکن است چهره Francesco Granacci، دوست میکلانژ باشد. تاریخشناسان میگویند که Granacci محبوبترین دوست هنرمند بوده و متخصصان میگویند که چهره وی به حجاری شباهت زیادی دارد.
نوشته کوتاهی کنار طراحی میکلانژ توجهات زیادی را به این احتمال که حجاری اثر میکلانژ است، جلب میکند.
«Chi dire mai chella f[osse] di mia mano» به این معنی که: