نمایشگاه آثار فرشید ملکی و حامد صحیحی، با عنوان «و»، گالری طراحان آزاد
فرشید ملکی در طراحی فیگوراتیو با سادگی به بیان خطی پیکرهها میپردازد. این سادگی در برخورد با پیکرهای انسانی، به خطوط محیطی خلاصه شده و در پرداخت جزییات، اشارههای مختصر و مفیدی در اندام دارد. در نگاه موجز او، رنگ نیز همانند خط، حضوری هر چند کم و کوتاه، اما به اندازه دارد و در آثار این نمایشگاه، به صورت تک رنگ در پس زمینه، نمود یافته است. پیکرهای فرشید ملکی عریان و نیمه عریان هستند؛ این عریانی نشان از ابعاد روانشناختی انسان دارد.
نمایانگر بودن خط در آثار فرشید ملکی
البته این ابعاد روانشناختی نه چندان آشکار، که با ابهامی وهمآلود بروز پیدا کرده است. آدمهای نقاشیهای او در روابطی غیرانسانی با هم گرفتارند. شاید بتوان این گرفتاری را تعبیر نشانهشناختی در عریانی آنها دانست. در آثار اخیر او، خط پیش از هر چیزی، نمایانگر است. جدا از حضور خطوطی که اندامهای انسانی را شکل دادند، هاشورهای خطی با حضور پر قدرت خود، در حکم کنایهای به ماهیت وجودی پیکرهاست.
آثار حامد صحیحی با محوریت دنیایی خیالی، فرمهای هندسی و انتزاعی
آثار حامد صحیحی حول محور دنیایی خیالی، با فرمهای هندسی و انتزاعی در فضایی سوررئال شکل گرفتهاند. دنیایی که هویت مشخصی ندارد و در مواجهه مخاطب، قابلیت برساختهشدن و بازتعریف مییابد. فرمها آنچنان که باید آشنا به نظر نمیآیند، اما حضور احجام هندسی که گاهی فضایی معماریگونه به اثر میبخشند، تا حدی از گنگی اثر میکاهد. در طراحیهای صحیحی زمان و مکان مشخصی وجود ندارد. گویی جریانی یا چیزی در حال شکلگیری است. اغلب فرمها بیوزن و معلق تصویر شدهاند، تا به دور از زمینه و بافت، تمام تمرکز بر خود آنها باشد. کنار هم نشینی این آثار در این نمایشگاه به تقابل و تشابه انسان و جهان در فضا و زمان اشاره دارد؛ تجربه حضور متناقض در ساختار هندسی دنیا و مکانیسم زندگی امروز.
#بام_گردی
دبیر: محمد شمس
تصاویر:
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشتبام
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.