فردا دیزاین
دو معمار جوان، مریم پسیان و سارا سرخیل، خط مفهومی منحصر به فردی به نام فردا را با تکیه بر سرمایه و دانش کاری خود، برای رونق کسب و کار و خوداشتغالی و ترسیم ایده خود تاسیس کردهاند. برند “فردا” فعالیت خود را در اردیبهشت ۱۳۹۳ با ایده طراحی و تولید نوعی از پوشاک آغاز کرد که علاوه بر کیفیت و زیبایی، آوانگارد و تا حدی متفاوت با سایر محصولات در سبک خود بود.
“فردا” تا کنون ١٠ مجموعه از کارهای خود را به نمایش گذاشته، که هر مجموعه با یک ایده خاص طراحی شده و شامل ١۲ تا ١۵ آیتم است. چنانکه از نام “فردا” می توان مفهوم آینده را دریافت، مفهوم اصلی مجموعههای “فردا” (futurism)، طراحیهای پیشرو نسبت به زمان و با توجه به عصر تکنولوژی و صنعت است که “فردا” این ایده را با به کار بردن مواد نامتعارف در کنار پارچه و دوخت محقق کرده است. استفاده از مواد غیرمعمول، بریدگی، کارهای هنری و خیاطی در لبههای پارچه، مواردی است که تفاوت این برند را با سایر برندها نشان میدهد.
ایدهپردازی جریانساز و خلاقانه
این دو کارآفرین جوان حوزه مد، ایدههای خلاقانه خود را در ذهن پرورانده و زمینه عملی این تفکرات نوآور را فراهم نمودهاند. ایدهپردازی جریانساز و خلاقانه و جسارت در برابر مشکلات و ناهنجاریهای موجود، بخشی از خصوصیت این دو طراح کارآفرین است. شاید آیندهنگریهای ساختارشکنانه طراحان فردا، آنها را به این درک رساند که باید برای فردا طراحی و فکر کرد و ساخت.
طراحان فردا علاوه بر Farda Design که در واقع تولیدات مد مفهومی و خاص را برای جامعه مشخصی طراحی و تولید میکند، برندی به نام FARDA BASICS دارند که میکوشد لباسهای مورد استقبال و استفاده عموم مخاطبان با سلایق گوناگون را طراحی و عرضه نماید تا فروش محصولاتشان به طیف خاصی اختصاص نیابد و گستره مخاطبان افزایش یابد. محصولات فردا بیسیک، توسط بانوانی تولید میشود که خود مستقل و سرپرست خانوار بوده و با این کار، نقش مریم و سارا در حمایت از اشتغال بانوان با نگاه نیکوکارانه عیان میشود.
فرم و محتوای ساختارشکن
محصولات فردا دیزاین از نظر فرم و محتوا، ساختارشکن است و نمیتوان نمونههایی از آن را در فروشگاههای سطح شهر پیدا کرد و شاید یکی از دلایل خاص بودن محصولات این دو جوان، همین تفاوت در نوع نگاه به طراحی مد برای بانوان جوان و میانسال باشد. خرید لباسهای مفهومی آن هم برای بانوان بر اساس مقتضیات و عرف جامعه ایرانی کار آسانی نیست.
برای تولید لباسهای مفهومی که مورد نیاز طیف خاصی از جامعه است، ایدههای بسیاری به ذهن میرسد و میبایست روی مفهوم مطالعه کرد. بنابراین، تولید لباسهایی منطبق با مدهای مفهومی و آرمان گرایانه و ترغیب مشتریان به استفاده از این محصولات، کار آسانی نیست.
تولید لباسهای مفهومی
به نظر میرسد فردا دیزاین قصد دارد این راه دشوار و سخت را آسان کرده و الگویی موفق برای جوانانی باشد که میخواهند درحوزه لباس و مد مفهومی فعالیت کنند. از دیگر علایق این طراحان هنر مفهومی (conceptual art) و مد مفهومی (conceptual fashion) است و تاکنون پرفورمنسهای متفاوتی مانند دژاوو در برنامه رونمایی نشریه واچار در مجتمع تجاری هدیش و نمایشگاه گروهی نخته کالبد در گالری محسن را نیز در کارنامه خود دارند.
عکس ها از مجموعه دژاوو این برند مربوط به فصل پاییز و زمستان ۲۰۱۶-۱۷ این برند انتخاب شده است.
#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی
تصاویر:
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشتبام