گرگ و میش

82
نمایشگاه مهدی فرهادیان

نمایشگاه مهدی فرهادیان

نمایشگاه مهدی فرهادیان، با عنوان گرگ و میش، در گالری
پروژه‌های آران گرگ و میش سرآغاز شب است؛ زمانی‌ که
هنوز تاریکی کامل مسلط نشده، نور کمی پا برجاست،
اما قدرتی ندارد. چنان‌که بر می‌آید، وضعیتی ناپایدار، گنگ
و گذراست. موقعیتی که برای عادی سازی‌ آن، به عوامل
دیگری‌ نیاز داریم. مهدی فرهادیان در تلاش برای نشان دادن این
برهه از زمان معلوم الحال، دست به بازسازی‌های تاریخی
زده‌ است. تصاویر قدیمی، جغرافیای زندگی، سفرنامه‌ها
و تجربه زیسته‌ای که ناشی از حضور خیالی در گذشته است،
منابع الهام او برای نقاشی‌هایش هستند. عناصری چون
طاق نصرت یا دروازه در کارهای او تنها به صرف یک گذرگاه
نیست؛ گویی نقاش می‌خواهد بیننده نیز مانند او در این
معبر بایستد، بیشتر یا بهتر ببیند، نه به صرف نگاهی توریستی،
سرسری و گذرا، بلکه با تاملی بیشتر، لایه‌های پنهان آن‌ها
را ببیند.

گرگ و میش

یا در اثری دیگر، میز شامی که نویدبخش جشنی بزرگ
است، آذین‌بندی شده، خوش رنگ و لعاب، بدون حضور قطعی
میهمانان، چرا که در این میز برای کسی جای نشستن در نظر
گرفته نشده است.اما این وضعیت مبهم در آثار فرهادیان آنجا
نمود بیشتری دارد که او در ارجاعی مستقیم چند اثر نقاشی
را موضوع کار خود قرار داده و با آن‌ها همچون طبیعت بی‌جان
برخورد کرده است. او آثاری از نزاع‎های حیوانات را بازنمایی
کرده است. وجه مشترک دیگر حضور نسبی نور است که
قسمتی از موضوع اثر را روشن کرده است. منبع نور مصنوعی
در این‌جا همان عامل کمک‌کننده بیرونی‌ است تا با آن بتوان
وضعیت گنگ گرگ و میش را تا حدی به ثبات رساند.

مهدی فرهادیان

مهدی فرهادیان آثاری از نزاع‎های حیوانات را بازنمایی کرده است.
وجه مشترک دیگر حضور نسبی نور است که قسمتی
از موضوع اثر را روشن کرده است. منبع نور مصنوعی
در این‌جا همان عامل کمک‌کننده بیرونی‌ است تا با آن بتوان
وضعیت گنگ گرگ و میش را تا حدی به ثبات رساند.نور
در این‌جا قدرت کمتری دارد، اما عنصر اصلی‌ است،
چرا که نقشی روشن‌کننده (حتا بخشی کوچک) از سوژه
تاریخی‌ دارد. رویکرد فرهادیان در این نمایشگاه بیشتر منطعف
به سوژه‌سازی در بازنمایی‌ است. ارجاعات مستقیمی به تاریخ
و تاریخ هنر دارد. او در تولید اثر هنری روایتگر فضایی مبهم
از روایت‌های قبل از خود است. روایت‌هایی که او شخصا
شاهد آنها نبوده، اما بنا بر کشف و شهودی که از آن‌ها داشته،
به بازنمایی دوباره آن‌ها پرداخته است. برای او در وقایع تاریخی،
نه صرفا آن‌چه اتفاق افتاده است، بلکه چرایی و چگونگی آن
محل بحث و تامل است. او در جست‌وجویی تاریخی، کنجکاوی
در حاشیه را به متن ترجیح داده است.

#بام گردی

دبیر:  محمد شمس

گالری آران

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

محمد شمسمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد شمس

دبیر بام گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.