44 روز

255
« 44 روز، ایران و بازسازی دوباره جهان»

« 44 روز، ایران و بازسازی دوباره جهان»


عکس‌های دیوید برنت

مجموعه عکس دیوید برنت و روایتش در آن برهه تاریخی،
در مجله تایم منتشر شد و در همان سال «امام خمینی»
به واسطه عکس‌های او عنوان چهره مرد سال را از آن خود کرد.
بعدها در سال 2009 میلادی، این مجموعه عکس را در کتابی
تحت عنوان« 44 روز، ایران و بازسازی دوباره جهان» به چاپ رسانید.
از نگاه او، این کتاب، نه یک کتاب تاریخی بلکه دفترچه خاطرات
عکاس به آن رویداد بوده است.
او که مشهور به این است از هیچ ماموریتی دست خالی
برنمی‌گردد، کسی نیست جز دیوید برنت عکاس آمریکایی
متولد 1946 میلادی. او که فارغ التحصیل علوم سیاسی از
دانشگاه کلرادو بود، بعدها در مجله تایم و لایف شروع به کار
کرد.

عکس‌های انقلاب

او بعد از حضور در ویتنام به آژانس گاما در فرانسه پیوست.
در عکاسی شاخه‌های متعددی را از جمله عکاسی ورزشی
و تبلیغاتی را تجربه کرده است، اما در ایران بیشتر او را با
عکس‌های انقلاب می‌شناسیم. به گفته خود برنت به یاد
ماندنی‌ترین عکس‌هایش از آن روزگار، روزی بود که شاه و
فرح ایران را ترک کردند. او به همراه خبرنگاران دیگر در فرودگاه
حضور داشتند، اما تنها توانستند دم هواپیما را که در حال بلندشدن
بود ببیند و ثبت کند. دومین عکس، روز قبل از ورود آیت‌الله خمینی
از تبعید به ایران بود. هیجان و انتظار مردم در آن لحظات بسیار
بالا بود و ورود ایشان برای آن‌ها غیرقابل باور بود. به محض فرود
هواپیمای آیت‌الله خمینی، این انتظار و هیجان چندین برابر شد.

او به عنوان روزنامه‌نگار، فراز و نشیب‌های احساسی مردم و
هم‌چنین شکل‌گیری تاریخ را روایت کرده و به جهانیان نشان می‌دهد.
اما با مفهوم‌ترین عکس به گفته و نگاه خود برنت عکسی از
آیت‌الله خمینی داخل اتاقی در مدرسه علوی است، که چندی قبل
از سخنرانی ثبت کرده است. او آرامش مطلقی را که در این اتاق
حکم‌فرما بود، با ثبت تصویری از امام خمینی که استکان چای را در
سینی می‌گذارد، نشان می دهد. اهمیت این عکس برای او به
عنوان عکاس و روزنامه‌نگار آن بود که او همیشه در آن‌طرف پنجره،
یعنی جایی میان هیجان و انتظار مردم بود.

در یکی از عکس‌های او، زنان با پوشش چادر، هریک به جانبی
متفاوت نگاه می‌کنند و این همان چیزی است که این عکس و
ترکیب‌بندی آن را جذاب کرده است؛ نگاه‌هایی منتظر و سرگردان
برای یافتن آینده‌ای نامعلوم.
اما در عکس منتخب آخر، تصویری مه‌آلود و هم‌زمان با نور تابیده
شده از جانب راست صحنه و زنی که به جانب این نور دست
دراز کرده، فضای عکس را روحانی کرده است. «جایی که وضوح
و مه، در مرز ویرانی در جدالند!»¹

¹: بخشی از شعر از منظر، از کتاب

#بام_عکاسی
دبیر: فاطمه پزشکی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

فاطمه پزشکی مقدممشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه پزشکی مقدم

دبیر بام عکاسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.