وانهادگی
نمایشگاه آثار محمود باجلان در گالری ساربان برگزار
شد. محمود باجلان در نمایشگاه اخیر خود آثاری را
روبهروی مخاطب قرار داده، که میتوانیم به لحاظ
فکری و محتوایی، آن را در ادامه تجربیات نمایشگاههای
قبلیاش (میدان آزادی 1391 و عابر پیاده 1395) در نظر
بگیریم. نمایشگاه متشکل از سه بخش مجزاست؛ بیش
از هفتاد تابلوی پرتره کوچک، تابلوهایی بافته از موی
انسان و چند نقاشی از سیبزمینی در ابعاد بزرگ.
در نگاه اول، ارتباطی بین آثار ارایه شده نیست، بهویژه
که در کاتالوگ نمایشگاه، فقط پرترهها ارایه شدند و
استیتمنت نمایشگاه هم در رابطه با آنها است. اما
همه آثار به هم مربوطاند. این آثار دورههای مختلف
کاری هنرمند و مهمتر، لحظاتدگرگونی فکری او نیز
هستند.
در آثار محمود باجلان (مشخص پرترهها) رد پای تاثیرات
اجتماعی را به وضوح میتوان دید. پرترهها خیره،
بیاحساس، با تراکم زیاد، در قابهای کوچکی
محصور و در کنار هم بر روی دیوار نصب شدهاند.
لابهلای این پرترهها، کانال کولر، جعبه و قفس به
چشم میخورد. در طرف دیگر تابلوهایی را میبینیم
که با موی انسان ترکیب و حس غریبی را منتقل
میکنند، چرا که آن وجه زیبایی مو از بین رفته است.
در بخش آخر تصاویری از سیبزمینی، که در واقع
پیکرههای معلق، سست و بیجان آدمی هستند.
خط فکری که محمود باجلان در این نمایشگاه دنبال
میکند، حاکی از گذشته نه چندان دوری است که
خوب یا بد، در تلاشی نافرجام، عقیم ماند.
این آثار مورد مشخصی از تجربه زیسته افرادی
هستند که در دوره گذار از یک برهه تاریخی، ناکام
ماندند و اکنون چهره آنان بر بوم نقاشی ثبت شده
است. فضای آثار نمایشگاه وانهادگی، سراسر رخوت
است و سکون. هنرمند در یک مواجههی رودررو،
چشم در چشمان افراد بسته، تمام آن لحظات را با
آنان مرور کرده، سپس ماحصل این گفتوگوی دیداری
را به روی بوم منتقل کرده است؛ همین قدر خشک،
سرد و مغموم. توانی نه حتی برای تلاش دوباره، بلکه
برای بازگو کردن آن نیز وجود ندارد.
.
#بام_گردی
دبیر: محمد شمس
تصاویر:
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.