دوبارهسازی
نمایشگاه آثار عمار عیسیپور با عنوان دوبارهسازی
در گالری طراحان آزاد برگزار شد. فضای شهری جایی
است که بخشی از تعاملات هرروزه زندگی شکل
میگیرد. در چنین فضایی شاهد اتفاقات مختلفی
هستیم، که برخوردهای بصری هم جزئی از این
اتفاقات است. تصاویری که هر روزه میسازیم یا
نابود میکنیم، یا سودی در آن داریم یا ما را متوجه
ضرری میکند؛ و دانسته یا ندانسته همه اینها
سازنده فرهنگ (دیداری) ما هستند.
در این نمایشگاه، بخش مهمی از تولید اثر، بر عهده
مخاطب گذاشته شده است. جدا از دیگر آثار، قسمتی
از دیوار گالری برای مخاطب مشخص شده که با
استفاده از رنگ، کلیشه و برچسب (که در قالب کلمات
از پیش تعیین شده، برش خوردهاند)، شروع به مشارکت
در تولید اثر میکند.
بینظمی، شلوغی و آلودگی دیداری
وجه مشترک آثار نمایشگاه و بخشی که مخاطبان
میسازند، وجود بینظمی، شلوغی و آلودگی دیداری
است (که البته در واقعیت هم چنین است)؛ تا جایی
که در نگاه اول، یکی دوتا از تابلوها شبیه به نقاشیهای
انتزاعی، ارتقا و در مواردی در حد بافت پس زمینه، تقلیل
پیدا کرده است.
وجود لایههای مختلف متنی و تصویری در آثار باعث این
شلوغی و بینظمی است، خاصه زمانی که هنرمند بعد
از تولید اثر مشارکتی توسط مخاطب، سعی در تخریب
یا مخدوش ساختن آن دارد تا از تازه و نو بودن آن کم کند
و آن را کهنه و قدیمی جلوه دهد.
اما وجود یک کادر مشخص برای مشارکت مخاطب در
نمایشگاه، خارج از ذات این تصاویر است. چرا که در فضای
شهری، برای چنین لایههای متنی و تصویری کادر و چارچوب
مشخصی وجود ندارد.
بخشی از آنچه در نمایشگاه “دوبارهسازی” رخ میدهد، هنر
تعاملی است. این شیوهی هنری، درک سنتی از تالیف و تولید
اثر را به چالش میکشد. هنر تعاملی، مخاطب را هدایت
میکند که هم تماشاگر باشد هم اجراگر.
همه آنچه که در این نمایشگاه (بر روی دیوار) ایجاد میشود،
در حکم نظام نشانهای است که در پس خود، خوانشی
تصویری از هویت شهری و فرهنگ بصری ماست.
هرچند برای عیسیپور خیلی شخصی (در برساختن پیوند
جدید با این تصاویر) باشد، اما به همان اندازه میتواند در
برگیرنده تجربه زیسته مخاطب نیز باشد.
.
#بام_گردی
دبیر: محمد شمس
عکس بیشتر:
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.