عکس‌های راوی: «وداع» ساسان مویدی

140
وداع ساسان مویدی

وداع ساسان مویدی


«وداع» ساسان مویدی

«عکاسی، رسانه قدرتمندی برای بیان حالات است.
استفاده شایسته از آن، تاثیر جدی در بهبود جامعه
و ادراک عمومی دارد و استفاده بد از آن، موجب بروز مشکلات
بی‌شماری می‌گردد. عکاسی ژورنالیستی (خبری)
به دلیل استفاده نشریات از عکس‌ ها، بیننده‌های بیشتری
نسبت به شاخه‌های دیگر عکاسی
داشته و تاثیر بسیاری بر افکار عمومی دارد.
به همین دلیل بسیار مهم است که
عکاس ژورنالیست دارای حس امانت‌داری و فهمی بالا
در شناخت و ارائه صحیح سوژه‌هایش باشد.»
یوجین اسمیت

خالق اثر و یا هنرمند اگر بی‌پروا نباشد، محافظه‌کار خواهد بود
و در بیان احساسات، عواطف و جهان‌بینی‌اش دچار
خودسانسوری می‌شود و این امر موجب عدم
توجه او به بیان و احساسات جامعه پیرامون خواهد شد.
برخی از تک‌عکس‌ها “نماد” قدرتمندی
از وضعیت فرهنگی و اجتماعی هستند.
این نشانه‌ها به‌جای نشان دادن “روند عکاسی”
عکاسان، دوره‌ای از تاریخ را یادآوری می‌کنند.
کسی نمی‌تواند پیشگویی کند که این نمادها
کی ساخته می‌شوند و چه عواملی باعث شکل‌گیری آنها
در ذهن مردم می‌شود. این تصاویر بی‌اطلاع و تقریبا
بدون اشاره به دیگر آثار همان عکاس، به یک نشانه بدل می‌شوند.

مثال روشن امر را می‌توان در عکس‌ های ساسان مویدی –
با عنوان وداع به کیوریتوری فرشید پارسی‌کیا-
مشاهده کرد. این عکس‌ها فارغ از ترکیب‌بندی
درخشان، هزاران داستان و قصه را در خود نگاه
داشته‌اند تا با هر بار دیدنشان یک روایت جدید، برون تابد.

عکس‌های راوی

روایت‌های عاشقانه، اجتماعی و حتی سیاست‌گریز که
قوام روابط شریف انسانی را در پس دوری اجباری
بیان می‌کنند. دوری‌ای که جدایی را به همراه نداشته،
بلکه وداع را در میان پرسوناژها مداوم کرده است.

روایتی اسطوره‌ای و حماسی که نه تنها در شعر
و ادبیات بلکه زبان به زبان در گوش مردم، زمزمه می‌کند.
به یاد داشته باشیم که یک عکس توانایی انتقال احساسات
را هنگام عکاسی ندارد. عکس عاملی بسیار قوی
در یادآوری خاطرات است. این موضوع هم نقطه قوت
و هم نقطه ضعف تصاویر عکاسی است.
نقطه ضعف از این بابت که تمام عکس‌ ها، تجربه رویارویی
با صحنه را به شدت یادآوری می‌کنند؛
در نتیجه این خطر وجود دارد که تصویر را فقط به
این خاطر که خاطره‌ای جذاب یا احساساتی بوده، انتخاب کرده‌ باشیم.

نقطه قوت از این بابت که شاید عکاسی نسبت به
رسانه‌های دیگر هنری -به عنوان مثال در مقایسه
با نواختن یک آلت موسیقی- رشته ساده‌تری برای
تهیه اثری قابل قبول باشد، اما خلق
تصاویر فوق‌العاده، کاری دشوار و نیازمند صرف زمان برای شناخت و لمس تجربیات زیسته است.

حمید جانی‌پور
#بام_عکاسی

عکس بیشتر:

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.