بازنمایی بدن زنانه

شیرین نشاط؛ روایت زنانه در مرز تصویر و بدن | از عکس تا چیدمان

23 مرداد 1404,
بازنمایی بدن زنانه شیرین نشاط، هنرمند بینارشته‌ای ایرانی‌تبار، در گذار از عکاسی سیاه‌وسفید مفهومی به ویدئوآرت، چیدمان و فرم‌های ترکیبی، منظومه‌ای چندرسانه‌ای و چندلایه از روایت زنانه در بستر قدرت و هویت تولید کرده است. در ...
نقطه‌ای برای تامل، کشف و بازتعریف حضور

رینکو کاوائوچی؛ یادداشت‌هایی از لحظات فراموش‌شده

23 مرداد 1404,
نقطه‌ای برای تامل، کشف و بازتعریف حضور رینکو کاوائوچی، عکاس معاصر ژاپنی، متولد ۱۹۷۲ در منطقه‌ای ساحلی و کم‌هیاهو، از ابتدا دوربین را نه صرفا ابزاری برای ضبط واقعیت، بلکه واسطه‌ای برای کشف و بازنمایی زوایای ...
درباره‌ی آثار حسام جی

درباره‌ی آثار حسام جی

22 مرداد 1404,
میان رؤیا و واقعیت حسام‌جی در طراحی‌های خود جهانی خیالی و فراواقعی را به تصویر می‌کشد که بازتابی از قدرتی خودمختار و مافوق است. او با تمرکز بر سوژه‌ی انسانی و جایگاه آن در فضا، گاه ...
تلاشی‌ برای بازشناسی خود

درباره‌ی آثار علی سلطانی

21 مرداد 1404,
تلاشی‌ برای بازشناسی خود یادداشتی بر نمایشگاه «احتمال انقراض» در سال‌های اخیر، «عکاسی مستندسازی ذهنی» به یکی از جریان‌های تاثیرگذار در روایت تصویری از واقعیت‌های اجتماعی بدل شده است؛ رویکردی که دیگر صرفا به ثبت بی‌طرفانه ...
تقاطع خط و انکار در وضعیت معاصر

بازآمدگی اردشیر محصص در هیئتِ گسستِ بازنمایی

16 مرداد 1404,
تقاطع خط و انکار در وضعیت معاصر مقدمه در زمانه‌ای که زبان تصویری، درون‌مایه‌ی خود را از حیثِ بازنمایی به مرز فرسودگی رسانده و نظام‌های ادراکی با تورم نشانه، انفصال سوژه از ساختار، و تکرار الگوهای ...
درباره‌ی طراحی‌های شیرین بابازاده

درباره‌ی طراحی‌های شیرین بابازاده

16 مرداد 1404,
روایتی از خیال، سکوت و طبیعت شیرین بابازاده از هنرمندان معاصر ایرانی است که در آثار طراحی خود، به روایتی شخصی و خیال‌پردازانه از خود می‌پردازد؛ روایتی که گاه شباهت‌هایی با خودنگاره دارد اما فراتر از ...
تنشی میان کنترل و رهایی

درباره‌ی آثار لاله معمار اردستانی

16 مرداد 1404,
تنشی میان کنترل و رهایی لاله معمار اردستانی، از هنرمندان معاصر، در مجموعه‌ی «هم‌تنی» با بهره‌گیری از تکنیک منوپرینت، بازنمایی‌هایی اغراق‌آمیز از فیگورهایی تولید کرده که عمدتا تنش، درد و رنج را در خود دارند. رنجی ...
در هیاهوی خیال

درباره‌ی آثار خواهران حجازی

16 مرداد 1404,
در هیاهوی خیال کارهای منیژه و پریسا حجازی بیش از هرچیز باشکوه هستند. آثار آن‌ها برخلاف هنر مینیمالیستی با حداکثر میزان استفاده از عناصر بصری به‌تصویر درآمدند. مخاطب با رنگ‌هایی روشن و کارهایی پر از جزئیات‌ ...
هنر فیگوراتیو برخاسته از احساس

درباره‌‌ی آثار فرید شمس‌یوسفی

16 مرداد 1404,
هنر فیگوراتیو برخاسته از احساس هنر فیگوراتیو در طول تاریخ هنر مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. در قرون وسطی منحصر به بازنمایی امر قدسی بوده، در رنسانس پرداختی ایده‌آل از فیگور انسانی ...
تصرف به شرط تملیک

تصرف به شرط تملیک

14 مرداد 1404,
نسترن کمالی نمایشگاه آثار نسترن کمالیکیوریتور: سروش میلانی‌زاده نمایشگاه «تصرف یه شرط تملیک» آثار نسترن کمالی روز جمعه 17 مردادماه 1404 در گالری دنا گشایش می‌یابد. نمایشگاه «تصرف به شرط تملیک» ساعت 16 روز جمعه 17 مرداد ماه در ...
درباره‌ی آثار مرجان قربانی

درباره‌ی آثار مرجان قربانی

13 مرداد 1404,
تاریخ و امکان‌های ویرانگرش نمایشگاه دگردیسی مرجان قربانی از ۸ تا ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ در تهران برگزار شد. در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «همواره تمامی رخدادها با دگردیسی رقم ...
سبز مالیخولیایی

سبز مالیخولیایی

7 مرداد 1404,
بازنمایی تنش میان بدن و فضا سلمان تور هنرمندی پاکستانی است که از کودکی علاقه بسیار زیادی به نقاشی داشت. اغلب موضوعات نقاشی کودکی او زنانی مجذوب‌کننده بودند که از روی مجله مد و زنان مادرش ...
درباره‌ی آثار فرشته حدادپور

درباره‌ی آثار فرشته حدادپور

7 مرداد 1404,
بازیابی زبان بصری ایرانی فرشته حدادپور از هنرمندان معاصر و مؤسس برند کلاه‌های دست‌ساز فرموک است. او در طراحی پیش‌طرح‌های خود، با بهره‌گیری از برخی عناصر هنرهای تصویری سنتی ایران، از جمله موتیف‌های تزئینی و منحنی‌وار، ...
درباره‌ی آثار سمانه یوسفی

درباره‌ی آثار سمانه یوسفی

7 مرداد 1404,
ملانکولیا و استحاله‌ی سوژه در فضایی اثیری با تمرکز بر مجموعه‌ی دهلیز، به‌نمایش درآمده در گالری والی تفسیری از مجموعه‌ی «دهلیز» سمانه یوسفی نوعی بازنمایی سوژه در لحظه‌ی استحاله است. این نوعی نمایش سوژه با ترفندهایی ...
سوژه‌های غریب و تک افتاده‌ی جهانی خودبسنده

درباره‌ی آثار اعظم قزل

6 مرداد 1404,
سوژه‌های غریب و تک افتاده‌ی جهانی خودبسنده وقتی پل گوگن رنگ‌هایش را خام و بدون تغییر در نقاشی‌هایش قرار می‌داد، نمودی از هنر شرق، تصویری آرمانی و بهشتی تازه‌کشف‌شده را پیش چشم داشت. این را می‌شد ...
ایران‌ویج تا ایران

ایران‌ویج تا ایران

6 مرداد 1404,
میانه هفت کشور، وطن ایستاده بود در متون کهن زرتشتی، به‌ویژه در کتاب بندهش، به جغرافیای اساطیری جهان اشاره‌هایی شده است. هرمزد نخست آسمان را آفرید و آن‌ را چون تخم‌مرغی ساخت و همه‌ آفرینش مادی ...
FS-FSA_A.4_2.12.GN_.51.12

موزه‌ی همایونی

6 مرداد 1404,
اولین موزه ایران به روایت ناصرالدین‌شاه ناصرالدین‌شاه پس از سفرهای خود به اروپا به‌ویژه سفر به فرانسه و بازدید از موزه لوور، تحت تاثیر مفهوم موزه‌های عمومی قرار گرفت. او با دیدن شیوه نگهداری و نمایش ...
ترکیب بدوی‌گرایی و سورئالیسم

درباره‌ی آثار شیرین عربی

5 مرداد 1404,
ترکیب بدوی‌گرایی و سورئالیسم با آغاز هنر مدرن در غرب بدوی‌گرایی یا پریمیتیویسم توجه هنرمندان را به خود مشغول داشت. آن‌ها به‌دنبال سبکی از نقاشی بودند که قوانین سفت و سخت آکادمیک و هنر کلاسیک را ...
عصیانگر بی‌پروا

در سالمرگ بهمن محصص

5 مرداد 1404,
عصیانگر بی‌پروا بهمن محصص از دیدگاه بسیاری از هنرمندان و هنرپژوهان ایرانی، مهمترین هنرمند دوره معاصر ایران است و جایگاهش در تاریخ هنر ایران بی‌تردید تثبیت شده است. هنرمندی که نه‌فقط به‌خاطر تکنیک و جسارت، بلکه ...
آثار هنرمندان زن نوگرای ایران بر دیوار موزه هنرهای معاصر تهران

به گزارش زنان

1 مرداد 1404,
آثار هنرمندان زن نوگرای ایران بر دیوار موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه «به گزارش زنان» در موزه‌ هنرهای معاصر در این رویداد، ۱۲۵ اثر منتخب از گنجینه‌ موزه، از ۶۵ هنرمند زن نوگرای ایران به نمایش ...