آثار هنرمندان زن نوگرای ایران بر دیوار موزه هنرهای معاصر تهران

به گزارش زنان

1 مرداد 1404,
آثار هنرمندان زن نوگرای ایران بر دیوار موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه «به گزارش زنان» در موزه‌ هنرهای معاصر در این رویداد، ۱۲۵ اثر منتخب از گنجینه‌ موزه، از ۶۵ هنرمند زن نوگرای ایران به نمایش ...
اگر عشق را بشود نقش بست

درباره‌ی آثار مریم شجاعی

31 تیر 1404,
اگر عشق را بشود نقش بست آثار مریم شجاعی ارتباط مستقیمی با یادآوری گذشته و مرور خاطرات دارند. این شکل از به‌تصویر کشیدن گذشته در فرم کارها برجسته می‌شود. هنرمند فیگورها را در شمایل واقعی و ...
هراس از مرگ و فضای ارعاب

من هم قربانی هستم

31 تیر 1404,
هراس از مرگ و فضای ارعاب سولماز نباتی برگزاری دو نمایشگاه انفرادی را در کارنامه‌ی هنری خود دارد که نمایشگاه دوم را حدودا ده سال بعد برپا کرده بود. مجموعه‌ی اول «آناکرونیز» نام دارد و دیگری ...
درآمیختگی حیوان، انسان و طبیعت

اینک آخرالزمان

31 تیر 1404,
درآمیختگی حیوان، انسان و طبیعت درباره‌ی آثار محمودرضا زندپور، با تمرکز بر مجموعه‌ی کشتی نوح، به‌نمایش درآمده در فضای عمق‌یافته اینک آخرالزمان (Apocalypse Now) نام فیلمی از ساخته‌های فرانسیس فورد کاپولا است که در سال ۱۹۷۹ ...
نرم‌جسمانیِ ساکن در تاریکی

 آشیان

30 تیر 1404,
نرم‌جسمانیِ ساکن در تاریکی در مجموعه‌ی «آشیان» از آذین رستمی، بدن نه همچون ابژه‌ای برای تماشا، بلکه به‌مثابه رخدادی انفجاری از درونِ خویش ظاهر می‌شود. این‌جا دیگر با بدن به‌مثابه فرم روبرو نیستیم، بلکه با پیکره‌ای ...
ساحت‌های انتزاعِ تن

ساحت‌های انتزاعِ تن

30 تیر 1404,
درباره‌ی تجسد لرزان و آگاهیِ زخم در جهانی که پیکره‌ی انسانی، چه در عرصه‌ی تصویر و چه در میدان فرم، یا به مصرف‌پذیریِ زودگذر تنزل یافته یا در شکاف‌های امر نمادین به فراموشی سپرده شده‌، آثار ...
عکس پرسشگر؛ عکس هنرمندانه

عکس پرسشگر؛ عکس هنرمندانه

29 تیر 1404,
گفتگوی فرهاد رضایی با کورش ادیم کوروش ادیم، عکاس و تصویرساز ایرانی، در سال ۱۳۵۰ در شهر بابل به دنیا آمد. با وجود این‌که دیپلم علوم تجربی و لیسانس بیولوژی دارد، از سال ۱۳۶۵ با شعر ...
درباب سکون شیء، بحران دلالت، و فرم به‌مثابه مقاومت

برای گل‌های سرزمینم

29 تیر 1404,
درباب سکون شیء، بحران دلالت، و فرم به‌مثابه مقاومت چیدمان «برای گل‌های سرزمینم» را نمی‌توان درون چارچوب‌های متعارف بازنمایی در هنر معاصر جای داد. با آن‌که اثر در ظاهر از عناصر آشنا بهره می‌گیرد ـ گل ...
فرمالیسم زوال‌یافته

فرمالیسم زوال‌یافته

29 تیر 1404,
انهدام سوبژکتیویته در آستانه‌ی تصویری «معماری ناپیوستگی: تأملی بر روندهای تصویری و ساختارهای درونی آثار محمد فاسونکی» پیشگفتار: محمد فاسونکی در عرصه‌ای حضور می‌سازد که ساختار تصویری، در مقام یک فرایند تحلیلی، از تمامی کارکردهای توصیفی، ...
درباره‌ی «شوق بامداد» از پری‌یوش گنجی

درباره‌ی «شوق بامداد» از پری‌یوش گنجی

29 تیر 1404,
بی‌نام در آستانه‌ی صبح در آستانه‌ی سپیده‌دمی که نه به‌راستی آغاز روز، بلکه لبه‌ی گشوده‌ی ادراک است. آن‌چه در نمایشگاه «شوق بامداد» با آن مواجه‌ایم، نه مجموعه‌ای از آثار نقاشی در ساحتِ بازنمایی‌ست و نه اجرای ...
هنر در جنگ ایران و اسراییل

هنر در سایه‌ی جنگ

9 تیر 1404,
کشورم، ایران، زیر حمله بود. دخترم از من می‌پرسید: جنگ تمام می‌شود؟ و این غمگین‌ترین سوال تاریخ بود. دوازده روز موشک و دود، از تهران تا تبریز، آسمان را شکافت و اینترنت، این وعده‌ی فریبنده‌ی اتصال، خاموش شد. و حالا، در این خاکستر هنوز داغ، هنرمند ایرانی چه می‌کند؟ ...
تاثیر جانت سوبل بر جکسون پولاک

تاثیر جانت سوبل بر جکسون پولاک

22 خرداد 1404,
زنی در سایه، مردی در اوج در تاریخ هنر مدرن، برخی نام‌ها آنچنان تکرار شده‌اند که به‌ظاهر گویی همه‌چیز از آن‌ها آغاز شده است. جکسون پولاک (Jackson Pollock)، با «نقاشی‌های رنگ‌پاشی» ‌ (drip paintings)خود، یکی از ...
نشریه‌ای کوتاه‌عمر با تصویرهایی ماندگار

بارو

19 خرداد 1404,
نشریه‌ای کوتاه‌عمر با تصاویری ماندگار نشریه‌ی بارو زیر نظر احمد شاملو و یداله رویایی با محوریت هنر و سینما در سال ۱۳۴۵ منتشر شد و صاحب‌امتیاز آن دکتر هوشنگ کاووسی بود. این نشریه تنها در دو ...
قصه‌ی دریافتنِ "آدمی"

درباره‌ی نمایشگاه «آدمی»

19 خرداد 1404,
قصه‌ی دریافتنِ «آدمی» از نگاه کورش ادیم گفتن از نسبت انسان با دیگری دشوار است. همواره برداشت‌ها، گمان‌ها، اندیشه‌ها و تعصب‌ها‌، هاله‌‌ای بر این نسبت می‌اندازند. نمی‌توانیم دیگری را آنگونه که هست دریابیم و درک کنیم. نمی‌توانیم ...
درباره‌ی آثار واحد خاکدان

درباره‌ی آثار واحد خاکدان

17 خرداد 1404,
سکونت پدیدار در اقلیم خاموشی در پهنه‌ای که حضور از نسبت تهی می‌گردد و شیء در تن خویش به اقامت درمی‌ماند، جایی‌که فاصله از نگاه ته‌نشین می‌شود و رخداد در سنگینی مکث، فروماندگی را بدل به ...
لوگو دانشگاه تهران

لوگو دانشگاه تهران

17 خرداد 1404,
از تزیینات معماری تا طراحی لوگو پیشنهاد اولیه ساخت دانشگاه، توسط اسماعیل سنگ، در سال ۱۳۰۵ داده می‌شود و سرانجام طرح تاسیس آن در ۸ خرداد ماه ۱۳۱۳، به‌ همت علی‌اصغر حکمت، به تصویب مجلس شورای ...
تلاقی اندیشه و هستی

درباره‌ی موزه‌ی کنفلوئنس

17 خرداد 1404,
تلاقی اندیشه و هستی موزه‌ی کنفلوئنس(Musée des Confluences) در شهر لیون فرانسه، یکی از جذابترین و مدرنترین موزه‌های علمی  و انسان‌شناسی اروپاست. پروژه‌ی جنجال برانگیز و پرهزینه ساخت این موزه با اعتباری بیش از 330 میلیون ...
بازاندیشی بر گفتمانِ تصویر

درباره‌ی آثار منوچهر صفرزاده

8 خرداد 1404,
تجسدِ تعلیق در وضعیتِ ماده‌ـ‌زخم: بازاندیشی بر گفتمانِ تصویر در آن لحظه که تصویر نه به‌منزله‌ی بازتابی از امر قابل رؤیت، بلکه چونان ته‌مانده‌ای از تجربه‌ای که از آستانه‌ی ظهور عدول کرده است، در لایه‌های انباشته‌ی ...
درباره‌ی آثار هانیه سلطانی

درباره‌ی آثار هانیه سلطانی

8 خرداد 1404,
بازتاب خویشتن معاصر هانیه سلطانی از هنرمندان معاصر است که در طراحی‌های خود، انسان را به‌عنوان سوژه‌ی محوری برمی‌گزیند و با نگاهی روان‌کاوانه به بازنمایی لایه‌های درونی شخصیت‌ها می‌پردازد. چهره‌ها در آثار او با ساختاری گوشتی، ...
بنشینم و صبر پیش گیرم

درباره‌ی آثار محمد مقدسی

8 خرداد 1404,
بنشینم و صبر پیش گیرم روی لبه‌های نازک زندگی راه می‌رود؛ روی لبه‌های تیز و باریک زمینی سخت و معلق در زمین و هوا تاب می‌خورد. در همه آثار، جز یکی، مشاهده‌گری به چشم می‌خورد، ایستاده ...