هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نیکی دوسن فل و اثر معروفش “شلیک‌ها”توسط : در:

Niki de Saint Phalle

Niki de Saint Phalle


نیکی دو سن فل Niki de Saint Phalle

نیکی دو سن فل متولد ۱۹۳۰, از پدری آمريكايی و مادری
فرانسوی بود. او در سن يازده سالگی مورد تجاوز پدرش
قرار گرفت. نيكی در سن ٦٤ سالگی در كتابی با عنوان
“راز من” پرده از اين ضربه‌ی روحی شديد كه زندگی‌اش
را تحت تاثير قرار داده بود برداشت. او در سال ١٩٥٣ بعد
از حملات شديد عصبی در بيمارستان روانی بستری و
شوک‌درمانی شد. نيكی با تشويق روان‌پزشک‌هایش به
هنر روی آورد و خود را وقف هنر كرد.

“من نقاشی را در تيمارستان شروع كردم، جايی كه آموختم
چگونه احساس ترس، خشم، اميد و لذتم را به نقاشی بدل
كنم. من در حين خلق كردن غم افسردگی را كشف و به آن
غلبه كردم.” او با اثر معروفش “شليک‌ها” با شليک به بوم
نقاشی‌اش در حقيقت پدرش، جامعه و مشكلاتی كه در طول
عمرش با آنها مواجه شده بود را مورد هدف قرار داد. نيكی در
زمينه نقاشی، مجسمه‌سازی و فيلم‌سازی فعاليت كرد. او در
طول عمرش با پيوستن به كمپين‌های حمايت عليه تبعيض
نژادی و تبعيضات اجتماعی، ايدز و حقوق زنان در نقش يک
فعال اجتماعی ظاهر شد. نيكی در طول دوران حيات كاری‌اش
با مواد مختلفی كار كرد كه سلامتی‌اش را به خطر انداخت
و منجر به بيماری ريوی شد. او در سال ٢٠٠٢ در سن ٧١
سالگی بر اثر ناهنجاری تنفسی در گذشت. هنرش او را نجات
داد و او را كشت.

https://blog.artsper.com

#بام مجسمه سازی

دبیر: فرزانه حسینی

 

عکس بیشتر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

مجله آنلاین

فرزانه حسینیAuthor posts

دبیر بام مجسمه سازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.