هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

مجسمه «پایان» در میدان ترافالگار لندنتوسط : در:

‌ هیثر فیلیپسن و مجسمه «پایان»

‌ هیثر فیلیپسن و مجسمه «پایان»


رونمایی از مجسمه «پایان»

مجسمه غول ‌پیکر اثر هیثر فیلیپسن با نام «پایان»
پس از چهار ماه تأخیر در میدان ترافالگار لندن رونمایی
شد و تا بهار سال ۲۰۲۲ در این میدان قرار خواهد
داشت. مجسمه‌ هیثر فیلیپسن که مدت‌ها منتظر
ستون چهارم(پایه مجسمه شمال غربی میدان
ترافالگر در مرکز لندن) بود، سرانجام در میدان
ترافالگار رونمایی شد. این مجسمه ابتدا قرار بود
در ماه مارس نصب شود اما شیوع ویروس کرونا،
این لحظه بزرگ را برای هنرمند تا به امروز یعنی۳۰
ژوئیه به تعویق انداخت. این مجسمه یک خامه‌ زده
شده که در بالای آن یک گیلاس، یک مگس و یک
پهپاد قرار دارد را نشان می‌دهد. این پهپاد تصاویر
زنده را به وب‌سایتی که توسط هنرمند طراحی
شده منتقل می‌کند تا یک چشم‌انداز خیره‌کننده
از یکی از شلوغ‌ترین و پر تردد‌‌ترین میدان‌های شهر
لندن را به مخاطبان نشان دهد.

مجسمه «پایان» و نقد به شرایط فعلی جهان

فیلیپسن در استیتمنت خود می‌گوید: «مفتخر هستم
که برای خلق اثر در این مکان عمومیِ بسیار مهم انتخاب
شده‌ام‌ و «پایان» را در نهایت اندازه‌اش می‌بینم و در
مکانی که معماری پیرامون آن و رهگذرانش منظره‌ای
ناموزون را شکل می‌دهند.» در حالیکه این مجسمه
مدت‌ها قبل از بحران جهانی به علت کرونا با عنوان
«پایان» ساخته شده بود به نظر می‌رسد این عنوان
هم‌‌ اکنون بیشتر معنا پیدا کرده است. فیلیپسن در
اوایل سال جاری در مصاحبه‌‌ای به خبرگزاری آرت‌نت
گفت: «به نظر می‌رسد از نظر سیاسی این زوال مدت
زمان طولانی‌ای است که اتفاق افتاده و ادامه دارد.»
خامه‌ای که از شدت تلمبار شدن در حال ریخته شدن
است، اشاره به زیاده‌ خواهی‌های جامعه جهانی می‌کند
و پهپادی که در فاصله زیادی از خانه‌های مجلس قرار
ندارد، نقدی بر نظارت نهادینه شده حکومت بر مردم
است.

عکس بیشتر:

Heather Phillipson’s THE END sculpture for the Fourth Plinth is unveiled in London. Photo by David Parry/ PA Wire.

Heather Phillipson’s THE END sculpture for the Fourth Plinth is unveiled in London. Photo by David Parry/ PA Wire.

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.