هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

فیلم‌‌ کوتاه پیرامون هنر تجسمی با نام تجسم یک قرنتوسط : در:

هنر تجسمی

هنر تجسمی


۱۰۰ سال هنرهای تجسمی (۱۳۰۰ تا ۱۳۹۹ خورشیدی)

امیر سقراطی

تنها یک سال تا پایان این قرن خورشیدی زمان باقی است
و با ورود به سال ۱۴۰۰، زمان بازخوانی رخدادها، جریانات
و بزنگاه‌های هنرهای تجسمی در صد سال اخیر الزامی
می‌نماید. در طی یکصد سال گذشته در کشور ایران،
هم‌پای بسیاری از رخدادهای جهانی، تلاش‌های مهمی
برای مدرن شدن و نوگرایی در کشور برنامه‌ریزی و اجرایی
شده است. دستاوردها و تجربیات فردی و جمعی و یا
سیاستگذاری‌های خرد و کلان متنوعی در شکل‌گیری
مسیر نوشدن جامعه نقش داشته است. اکنون درگذار
از یک قرن، می‌بایست تلاش‌ها و اهداف مسیر پیشرفت
کشور بازخوانی و ثبت و ضبط شود. این موضوع مهم در
زمینه هنرهای تجسمی هم باید پیگیری شود تا جریان هنر
تجسمی کشور که در این بازه زمانی شکل گرفته به آیندگان
منتقل شود.

فیلم‌ کوتاه پیرامون هنر تجسمی با نام “تجسم یک قرن”

برای این امر باید دانست که کدام نهاد پژوهشی دولتی در
تدبیر این بازخوانی آستین بالا زده است؟ کدام نشریات
تجسمی و یا کدام نهاد آموزشی هنر در پی ثبت رخدادها
و تشریح آنچه بر هنرهای تجسمی کشور گذشته است،
بوده‌اند؟ سهم انجمن‌های تجسمی در ثبت و تبیین بزنگاه‌های
هنر تجسمی در یکصد سال اخیر کدام است؟ نقش و
سهم گالری داران و مجموعه داران هنری که آرشیوکنندگان
تصاویر آثار مهم هنری هستند، در این میان چیست؟
تثبیت اوج‌های هنرهای تجسمی ایران فقط از راه پژوهش
میسر است. بنابرین نیاز است که در اقداماتی کوچک اما
مهم به ثبت رخدادها و بزنگاه‌های هنری و فرهنگی کرد.
مجموعه فیلم‌های کوتاه با نام تجسم یک قرن، قدم کوچکی
برای ثبت جریان هنرهای تجسمی ایران در یکصد سال اخیر
است.

 تجسم یک قرن

صد سال هنرهای تجسمی ایران
نویسنده و کارگردان: امیر سقراطی
دستیار پژوهش: نجوا عرفانی
موشن گرافیک: مسعود طالبانی
تدوین: مجتبی فلاحی
مجری طرح: استودیو حرف هنر
تهیه کننده: موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر.
با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی.

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

اخبار

فضه زحمتکشAuthor posts

دبیر خبر و پژوهشگر مجله پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.